Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Wybuch wulkanu na Islandii. Prawa pasażera linii lotniczych

25 maja 2011

Co robić jeśli nasz lot został odwołany lub jest mocno opóźniony np. z powodu pyłu wulkanicznego? Porad udzielają eksperci Europejskiego Centrum Konsumenckiego

Be Sociable, Share!


ECK, Europejskie Centrum Konsumenckie, opublikowało krótki poradnik dotyczący praw pasażerów w związku z chmurą pyłu wulkanicznego znad Islandii.

ECK przypomina, że nawet w sytuacji zaistnienia siły wyższej (jaką jest wybuch wulkanu) linie lotnicze mają obowiązek zaopiekowania się pasażerem, czyli m.in. bezpłatnych posiłków, napojów a w niektórych przypadkach – zakwaterowania w hotelu.


Kto decyduje o zamknięciu przestrzeni powietrznej?
O zamknięciu przestrzeni powietrznej decydują władze każdego państwa. Decyzje jak zamknięcie portów lotniczych i przestrzeni powietrznej mają na uwadze bezpieczeństwo pasażerów.

Jakie prawa przysługują pasażerom?
Jeśli lot zostanie odwołany lub jest opóźniony, pasażerom przysługuje:
- prawo do otrzymania informacji od linii lotniczych (np.o przysługujących prawach, rozwoju sytuacji, odwołanych lotach, czasie trwania opóźnień itp.);
- prawo do otrzymania bezpłatnie posiłków i napojów (lub bonów o odpowiedniej wartości do wykorzystania) w ilości adekwatnej do czasu oczekiwania oraz zakwaterowania, jeśli oczekiwanie na lot wymagałoby spędzenia nocy na lotnisku;
- jeśli opóźnienie lotu wynosi ponad pięć godzin – prawo do wyboru przez pasażera pomiędzy zwrotem poniesionych opłat a podróżą do miejsca docelowego według zmienionego planu
Ważne: należy zachować wszelkie rachunki, faktury, paragony w celu udokumentowania kwoty, jaka ma zostać zwrócona

Na jaką pomoc mogą liczyć klienci biur podróży?
Klienci biuro podróży zwracają się o informację do przewoźnika lotniczego lub do biura podróży. Jeśli lot zostanie odwołany klient biura podróży może wybrać pomiędzy pełnym zwrotem poniesionych kosztów albo zdecydować się na udział w imprezie zastępczej (jeśli organizator posiada taką w swojej ofercie).
Biuro podróży jest zobowiązane do udzielenia pomocy klientowi w czasie trwania całej imprezy turystycznej. Przepisy prawne nie precyzują zakresu tej pomocy.

Do kogo zwrócić się w razie problemów?
W pierwszej kolejności należy zwrócić się do linii lotniczych lub biura podróży, z którego usług korzystaliśmy. Jeśli okaże się, że nasze roszczenia nie zostały uwzględnione i mamy poczucie, że nasze prawa jako konsumentów zostały naruszone, warto skontaktować się z Europejskim Centrum Konsumenckim. Eksperci ECK pomogą w polubownym rozwiązaniu sporu z zagranicznym przewoźnikiem lub organizatorem turystycznym oraz udzielą bezpłatnie porad prawnych.
Więcej informacji na temat praw pasażerów można uzyskać na stronie www.konsument.gov.pl.



/ME/ na podstawie www.konsument.gov.pl

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie