Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Wybór lotniska należy do linii lotniczej

13 kwietnia 2005

Rozmowa z Edytą Mikołajczyk, rzecznikiem prasowym Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.

Tanie linie nie narzekają na PPL. Powinny być raczej zadowolone z naszej operatywności. Jesteśmy pierwszym portem w Polsce, który w błyskawicznym tempie zareagował na potrzeby rynku i stworzył infrastrukturę dla obsługi nowych przewoźników.

Be Sociable, Share!


Tanie linie lotnicze narzekają na współpracę z PPL Porty Lotnicze. Czy rzeczywiście mają powody do narzekań? Skąd się biorą uch skargi.

Stwierdzenie, że „tanie linie lotnicze narzekają na współpracę z PPL” jest bezpodstawne. Jak się domyślam, jest ono wynikiem informacji jakie kilka miesięcy temu przekazała SkyEurope, z których wynikało, że linia ta rezygnuje z uruchamiania nowych połączeń z Warszawy, bo nie mają miejsc do „noclegowania” samolotów i są sankcjonowani za nocne loty. Te zarzuty są zupełnie bezzasadne. SkyEurope nigdy formalnie nie starał się o dodatkowe miejsca postojowe dla samolotów, więc nie mógł dostać odmownej odpowiedzi, tym bardziej, że zawsze mamy wolne przestrzenie na płytach postojowych. Nieprawdą też jest, że za loty nocne wprowadzane są sankcje finansowe. Należy pamiętać, że Lotnisko Chopina znajduje się w obrębie miasta, toteż wszelkie operacje lotnicze w godzinach nocnych zakłócają spokój mieszkańców okolic. Nic więc dziwnego, że ograniczamy loty nocne do koniecznego minimum. Jeżeli istnieje uzasadniona potrzeba przeprowadzenia operacji lotniczej między 23.00 a 6.00, to przewoźnik występuje z prośbą o formalną zgodę do dyrektora portu. SkyEurope takie przypadki zdarzały się bardzo często i niekiedy zgody nie otrzymywał.

Konieczność uzyskania zgody na start lub lądowanie w godzinach nocnych dotyczy wszystkich użytkowników lotniska. Nie sądzę aby inni tzw. tani przewoźnicy narzekali na zarządzającego lotniskiem czyli PPL. Raczej powinni być bardzo zadowoleni z naszej operatywności. Jesteśmy pierwszym portem w Polsce, który w błyskawicznym tempie zareagował na potrzeby rynku i stworzył infrastrukturę dla obsługi nowych przewoźników. W marcu 2004 r. do użytku oddany został terminal Etiuda. Adaptacja obiektu na potrzeby odpraw pasażerskich nastąpiła w ciągu 2 miesięcy od podjęcia decyzji. Tylko w ubiegłym roku w Etiudzie odprawiono 475 tys. osób. Obecnie pracujemy nad projektem stworzenia lotniska cywilnego w Modlinie, na obszarze dawnego portu wojskowego. Po przeprowadzeniu modernizacji, lotnisko będzie obsługiwało ruch tzw. tanich przewoźników oraz czartery.

Co się stanie jeśli Urząd Lotnictwa Cywilnego nie uwzględni odwołania PPL w sprawie zakwestionowanych stawek opłat lotniskowych?

ULC jest organem, do którego kompetencji należy zatwierdzanie stawek opłat lotniskowych. PPL jako zarządzający lotniskami w Warszawie, Rzeszowie i Zielonej Górze, zgodnie z przepisami prawa przedstawia ULC wnioski o zatwierdzenie stawek i wykonuje decyzje organów zwierzchnich. Obecnie na warszawskim lotnisku, zgodnie z decyzją ULC obowiązują dotychczasowe opłaty. Do końca maja przedstawimy nowe wnioski z propozycjami opłat lotniskowych i nawigacyjnych.

Dlaczego opłaty w polskich portach lotniczych są tak wysokie?

Nie wiem na jakiej podstawie twierdzi Pan, że opłaty w polskich portach lotniczych są wysokie. Nie można łącznie oceniać wszystkich lotnisk, bo w każdym porcie stawki są odmienne. Wysokość opłat zależy od kalkulacji kosztów i jest ustalana przez zarządzającego lotniskiem. Większość polskich portów lotniczych jest spółkami prawa handlowego, jedynie 3 porty (Warszawa, Rzeszów i Zielona Góra) są w strukturze PPL czyli Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.

Aby porównać opłaty i ocenić czy są wysokie czy niskie, trzeba mieć jakiś punkt odniesienia. Najprościej jest odnieść się do Warszawy, bo jest to centralny port kraju. Dodatkowo należy zdecydować się na sposób porównania, bowiem na lotniskach jest bardzo wiele różnych „opłat lotniskowych”, przeważnie więcej niż u nas. Zbliżona nazwa opłaty nie musi oznaczać, takiej samej usługi. Najlepiej więc odnosić się do kosztów obsługi określonego typu samolotu, o określonym ciężarze i ilości miejsc, przy założonym wypełnieniu pasażerami, do tego trzeba przyjąć odpowiedni kurs euro oraz dolara. Dopiero po uwzględnieniu wszystkich danych można zabawić się w porównania. PPL oczywiście przeprowadza tego typu analizy, z których wynika, że lotnisko Chopina kwalifikuje się poniżej średniej europejskiej przy obecnych taryfach a nawet przy przyjęciu wysokości proponowanych przez nas nowych taryf. Do zmiany taryf zobowiązują nas przepisy prawa polskiego i unijnego. Nie dokonaliśmy podwyżki opłat, co często się nam zarzuca, lecz kalkulacji w polskich złotych. W rezultacie niektóre opłaty uległy obniżeniu, a inne nieznacznemu wzrostowi. Gdyby za wartość USD przyjąć kurs z 2002 roku, to okazałoby się, że dokonaliśmy znaczącego obniżenia opłat lotniskowych. Na różnicach kursu waluty pomiędzy latami 2000-2004 PPL straciło 358 mln PLN!

Czy PPL faworyzuje niektóre tanie linie lotnicze kosztem innych? (przykład: Centralwings jako jedyne z tanich linii odprawiają pasażerów w terminalu głównym).

PPL, podobnie jak i innych zarządców portów lotniczych obowiązują przepisy prawa krajowego i międzynarodowego, w szczególności prawa Unii europejskiej. Jedną z podstawowych zasad jest niedyskryminacja podmiotów, oznacza to konieczność równego traktowania klientów, czyli w naszym przypadku – linii lotniczych. Najlepszym przykładem realizacji tej zasady są reakcje zarządców lotnisk na żądania niektórych linii lotniczych, domagających się specjalnego traktowania, np. obniżania opłat lotniskowych. Taka praktyka jest niedopuszczalna. Wszystkich użytkowników lotniska obowiązują takie same taryfy. Linie lotnicze mają natomiast prawo do korzystania w dowolny sposób z istniejącej infrastruktury lotniska, m.in. mogą wybrać terminal, z którego operują, oczywiście jeśli na lotnisku jest jakikolwiek wybór. Centralwings zdecydował się na odprawę pasażerów w Terminalu głównym, do czego ma takie samo prawo jak i inni przewoźnicy określani mianem „tanich”. W przeszłości z T1 korzystali również Air Berlin i Air Niki.

Jak wygląda sprawa lotniska w Modlinie? Dużo się o niej mówi, ale wygląda na to, że nic tam się nie dzieje. Czy tanie linie zostaną zmuszone do wyprowadzenia się do Modlina?

Prace nad uruchomieniem lotniska w Modlinie cały czas trwają. Jest to ogromne wyzwanie. Wręcz pionierska praca, ponieważ będzie to pierwsze lotnisko powstające w nowym reżimie prawa polskiego (ustawy prawo lotnicze) oraz międzynarodowego, bowiem lotnisko to musi też spełniać normy Unii Europejskiej. Okazuje się, że formalno-prawny aspekt tego projektu jest najtrudniejszą sprawą do pokonania.

Przed zarządem przyszłego lotniska stoi wizja zdobywania kilkudziesięciu promes, pozwoleń i certyfikatów. Trwają przygotowania do stworzenia spółki, która będzie pełnić funkcję zarządcy portu. Znacznie mniejszym problemem jest kwestia technicznych rozwiązań. Wiemy jakie prace należy wykonać aby uruchomić lotnisko o zakładanym przez nas standardzie, ich realizacja przy dzisiejszych technologiach to kwestia 2-3 miesięcy. Port powinien ruszyć jeszcze w sezonie letnim.

Oczywiście nie ma takich mechanizmów, za pomocą których można zmuszać przewoźników do wyprowadzenia się z jednego na drugie lotnisko. W przypadku Modlina, w grę będzie wchodzić rachunek ekonomiczny. Port musi przyciągnąć klientów odpowiednią ofertą. Podobnie jak lotnisko Chopina nie może stwierdzić, że nie obsłuży klienta po to aby poleciał gdzie indziej. Wybór należy do linii lotniczej.

Jak wygląda harmonogram remontu Okęcia? Co się będzie działo na Okęciu w tym roku?

2005 rok jest decydujący dla całej inwestycji, określanej w skrócie mianem T2. Całość prac, oprócz terminalu pasażerskiego (właściwe T2) obejmuje także dwa pirsy (północny i południowy), infrastrukturę okołolotniskową czyli system dróg dojazdowych do lotniska, płyty postojowe dla samolotów i podziemną stację kolejową w stanie surowym. Wszystkie prace mają zakończyć się do 15 kwietnia 2006 roku. Sam budynek dworca powinien powstać przed końcem tego roku, z tego wynika, że najbardziej widoczne dla osób z zewnątrz działania, dokonane zostanę w najbliższych miesiącach. Roboty wyjdą spoza terenu płyty lotniska na część miejską. Zacznie się budowa dróg dojazdowych i stacji kolejowej. Rozpoczną się też prace przygotowawcze do połączenia obydwu terminali.

W jaki sposób można przyciągnąć więcej przewoźników do Polski?

Polska jest pod względem ruchu lotniczego ma wyjątkowo komfortową sytuację. Od zeszłego roku wzrost ruchu jest tak wysoki, że inne kraje europejskie mogą nam pozazdrościć. Oczywiście można stwierdzić, że dobrego nigdy za wiele i należy dążyć do ciągłego zwiększania ruchu, ale wbrew pozorom nie jest to proste zadanie. Należy zastanowić się od czego tak naprawdę zależy ruch lotniczy. Na sukces w tym sektorze składa się wiele elementów. Nie wystarczy bowiem zbudować lotnisko aby zaczęły na nim lądować samoloty, o czym najlepiej świadczą losy wielu polskich lotnisk, borykające się z brakiem ruchu. Nie wystarczy też stworzyć linii lotniczej aby zapewnić sobie sukces (wide: bankructwa przewoźników). Aby mógł rosnąć ruch muszą się nałożyć różne czynniki: trzeba zapewnić atrakcyjność kierunku, magnesem dla wizyt może być turystyka, jak ma to miejsce w przypadku Pragi, ale też zachętą do podróży może być biznes.

Drugim niezbędnym warunkiem jest potencjał nabywczy klientów, bowiem nawet jeśli pasażera stać na wykupienie biletu po atrakcyjnej cenie, to do tego trzeba jeszcze doliczyć koszty pobytu i utrzymania u celu podróży. Aby spełnić te warunki potrzeba spójnych działań wielu podmiotów, od szczebli rządowych poczynając, a na każdym z nas indywidualnie kończąc.

Rolą lotniska jest stworzyć odpowiednie warunki dla przyjęcia i obsługi przewoźników i pasażerów. Budowa terminalu pasażerskiego na lotnisku Chopina jak i działania zmierzające do uruchomienia lotniska w Modlinie to nic innego jak realizacja tej zasady. Warunki odpraw w T1 są coraz gorsze. Obiekt powstał w 1992 r. i był przewidziany na przyjęcie 3,5 mln. pasażerów. W ubiegłym roku obsłużyliśmy ponad 6 milionów osób, czyli prawie dwa razy więcej. Nie możemy sobie pozwolić na dalsze obniżanie standardów, stąd budowa T2.

Co zrobić żeby polskie porty były znaczącymi lotniskami w Europie?

Na to pytanie nie da się prosto odpowiedzieć. Podejrzewam, że żaden polski port nigdy nie będzie miał takiej pozycji jak Heathrow, Charle de Gaulle czy Frankfurt Airport, ale też chyba nie o to chodzi. Ważne aby polskie lotniska miały taką pozycję, która pozwoli nie tylko na utrzymanie rentowności ale i inwestycje niezbędne dla utrzymania bezpieczeństwa czy poprawy standardu. Do niedawna prawie wszystkie porty regionalne były deficytowe, a ich działalność była możliwa dzięki ogromnym dotacjom, przede wszystkim z budżetu Przedsiębiorstwa Państwowego „Porty Lotnicze”.

Be Sociable, Share!

Wizyt: 4 862

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie