Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Jak latać jeszcze taniej

Tanie linie kontra regularni przewoźnicy

29 marca 2013

Tanie linie lotnicze przejmują konsekwentnie pasażerów PKS i PKP. Kuszą niskimi cenami od kilku złotych za lot, choć często ta kwota rośnie z każdym etapem kupowania biletu. A to nie koniec! Zanim usiądziemy w maksymalnie ściśniętym fotelu powietrznego tramwaju, jeszcze nas troszkę skasują. Przedstawiamy kilka faktów i argumentów na NIE dla latania z tanimi przewoźnikami.

Be Sociable, Share!


Tanie linie lotnicze przejmują konsekwentnie pasażerów PKS i PKP. Kuszą niskimi cenami od kilku złotych za lot, choć często ta kwota rośnie z każdym etapem kupowania biletu. A to nie koniec! Zanim usiądziemy w maksymalnie ściśniętym fotelu powietrznego tramwaju, jeszcze nas troszkę skasują. Przedstawiamy kilka faktów i argumentów na NIE dla latania z tanimi przewoźnikami.

  • Ostateczna cena biletu

Po pierwsze cena, którą widzimy podczas zakupu biletu u tradycyjnych linii lotniczych zawiera już wszelkie koszty, które wchodzą w cenę biletu – nie ma dodatkowych opłat np. za rezerwację czy za wyższą cenę paliwa. Tanie linie natomiast doszły do perfekcji w pobieraniu opłat za każdy drobiazg, np. za płatność kartą. Dodatkowe opłaty mnożą się i mnożą, by ostatecznie wielokrotnie przekroczyć podstawowy koszt rezerwacji.

  • Bagażowe restrykcje

Tanie linie lotnicze pozwalają podróżować bez opłaty z jedną sztuką bagażu podręcznego i od tego przepisu nie ma żadnych odstępstw. Zazwyczaj na lotnisku odbywa się więc zbiorowe „upychanie” rzeczy osobistych do małych walizek. W liniach regularnych mamy pod tym względem o wiele większą swobodę – dodatkowo można zabrać na pokład torebkę damską, laptop czy aparat fotograficzny.

Należy pamiętać, że tanie linie lotnicze są bardzo skrupulatne przy sprawdzaniu bagaży pasażerów, bo każdy dodatkowy kilogram czy centymetr może im przynieść korzyść finansową. W przypadku linii Wizz Air, bagaż podręczny może mieć dwie wielkości: małą – 42x32x25 cm – i wówczas można go przewieźć bezpłatnie, ale należy dopilnować, żeby każdy jego element – książka i aparat fotograficzny też – był umieszczony w tej jednej sztuce; oraz dużą – 56x45x25 cm – za którą należy zapłacić 45 zł, za jeden odcinek lotu.

Sytuacja komplikuje się, w momencie, gdy pasażer potrzebuje bagaż większy niż podręczny. Opłaty za bagaż rejestrowany są obowiązkowe, ich wysokość nie jest stała i jest uzależniona od takich czynników jak: długość lotu, moment w roku (czy podróż odbywa się w czy poza sezonem), a także to kiedy pasażer decyduje się na dokupienie dodatkowego bagażu: czy przy zakupie biletu? czy w momencie odprawy na lotnisku? czy też przed samym wejściem do samolotu? Różnice w cenie są naprawdę znaczące, dlatego warto dobrze przemyśleć to, czy będziemy potrzebowali zabrać w podróż dodatkowy bagaż. Przykładowo za bagaż na lot, który zgodnie z planem ma trwać krócej niż 1 godzinę 50 minut poza sezonem płaci się 68 zł (za jeden odcinek podróży), w sezonie to jest już 113 zł. Takie są stawki w momencie, gdy opłata za bagaż jest uiszczana przed stawieniem się na lotnisku, natomiast gdy opłata za bagaż rejestrowany uiszczana jest przy odprawie, wówczas koszt bagażu za jeden odcinek lotu to 200 zł, a gdy zmuszeni jesteśmy zapłacić za bagaż przed samym wejściem do samolotu wówczas koszt jest jeszcze wyższy i wynosi 270 zł. Należy podkreślić, że dopuszczalna przez przewoźnika waga bagażu rejestrowanego to 32 kg.

Drugi popularny wśród Polaków tani przewoźnik – Ryanair – ma zupełnie inną politykę. Po pierwsze bagaż podręczny ma tylko jeden rozmiar – 55x40x20 cm i wagę do 10 kg – i jeżeli podróżny spakuje się tak, że nie przekroczy tych wymiarów wówczas nie ponosi żadnych dodatkowych kosztów. Bardziej skomplikowane są zasady dotyczące bagażu rejestrowanego, ponieważ ma on dwa rozmiary – 15 lub 20 kg. I tu podobnie jak w przypadku linii Wizz Air istotne jest czy lot będzie się odbywał w czasie czy po sezonie, a także kiedy pasażer decyduje się na dokupienie dodatkowego bagażu. Jakie są różnice w cenie w zależności od tego, jak duży bagaż pasażer zabiera ze sobą i kiedy deklaruje, że będzie potrzebował, by był on większy niż bagaż podręczny? Jeżeli lot jest przed sezonem, a bagaż waży do 15 kg i jest kupowany w momencie dokonywania rezerwacji wówczas klient płaci za niego 71 zł, jeżeli jest dokupiony jeszcze przed stawieniem się na lotnisku wówczas jego koszt to 95 zł, natomiast przy odprawie to już 285 zł. W sezonie za ten sam bagaż dokupiony w momencie rezerwacji biletu płaci się 119 zł, później, ale przed stawieniem się na lotnisku – 142 zł, natomiast przy stanowisku odprawy 380 zł. Inne opłaty obowiązują za bagaż ważący do 20 kg, gdy dokupowany jest w momencie rezerwacji biletu kosztuje on 119 zł, przed stawieniem się na lotnisku 142 zł, przy odprawie jest to 356 zł.

  • Posiłki na pokładzie

Na pokładach samolotów tanich przewoźników nie uświadczymy ciepłych posiłków – na podróżnych czeka niewielka oferta podstawowych produktów, np. kanapki, batony czy soki, jednak za wszystko pobierana jest niemała opłata. Regularne linie lotnicze mają inną strategię – niezależnie od pory dnia oraz długości lotu oferują posiłek, napoje oraz deser wliczone w cenę biletu. W zależności od przewoźnika istnieje także opcja wyboru posiłku – np. wegetariańskiego czy bezglutenowego.

  • Wybór siedzenia

Tanie linie lotnicze nie prowadzą siedzeń numerowanych – wchodząc na pokład zajmujemy dowolne miejsce. Rodzi to czasem absurdalne sytuacje – ci, którym bardzo zależy na siedzeniu w konkretnej części samolotu, ustawiają się jako pierwsi w kolejce na lotnisku, po czym suną biegiem po płycie lotniska. Może się zdarzyć, że przybywając do samolotu jako jedni z ostatnich, nie znajdziemy dwóch miejsc obok siebie. Lecąc z regularnymi przewoźnikami nie musimy się stresować takimi kwestiami – miejsce jest konkretnie wyznaczone i nikt nam go nie zajmie.

  • Mało przestrzeni

Ostatnim argumentem przytoczonym przez serwis SkyScanner jest mało przestrzeni. Samoloty tanich linii są rzeczywiście dość ciasne – nie można rozprostować nóg czy wygodnie rozłożyć się na fotelu. U regularnych przewoźników komfort jest zupełnie inny – odstępy między siedzeniami są znacznie większe.

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie