Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Stabilny rozwój ruchu lotniczego w Polsce w najbliższych latach

23 czerwca 2010

Wszystko wskazuje na to, że kryzys na polskim niebie już się kończy. Ruch lotniczy rośnie, porty regionalne inwestują w infrastrukturę, a sześć miast powróciło do pomysłu budowy własnego lotniska od podstaw.

Be Sociable, Share!


W ubiegłym roku polskie lotniska obsłużyły o ponad 8 proc. mniej pasażerów niż w 2008 r. Sytuację finansową lotnisk komplikuje nowe prawo zakładające przejęcie przez spółki lotniskowe obowiązku zapewnienia bezpieczeństwa pasażerom i operacjom lotniczym. Np. na lotnisku w Krakowie wymaga to zatrudnienia kolejnych 200 osób, czyli zwiększenia załogi aż o połowę. Koszt takiej operacji to 9 mln zł rocznie. Tymczasem rząd szykuje kolejną niemiłą niespodziankę – lotniska będą musiały przejąć koszty utrzymania kontrolerów lotów.

Jak szacuje ULC do 2030 r. ruch lotniczy w Polsce wzrośnie do 65 mln osób. Obecnie działa 11 lotnisk posiadających betonowe pasy startowe, terminale pasażerskie i mogące obsługiwać ruch cywilny. Osiem największych portów regionalnych planuje do 2012 r. inwestycje za ponad 3,5 mld zł.


Niektóre polskie lotniska pracują już teraz na granicy przepustowości. Np. lotnisko w Bydgoszczy wykorzystuje swoje moce przerobowe w 95 proc., Warszawa w 73 proc., Kraków w 95 proc., a Wrocław w 99 proc. Jednocześnie lotnisko w Rzeszowie nie wykorzystuje nawet jednej trzeciej swoich możliwości, a Szczecin jedynie 35 proc. W przypadku Krakowa i Wrocławia nie ma jednak powodów do niepokoju, ponieważ w najbliższych latach zostaną oddane do użytku nowe terminale. W Pyrzowicach do 2015 r. powstanie nawet nowy pas startowy o długości 3,2 km.


Jeszcze trzy lata temu głośno było o ambicji zbudowania lotniska w podkieleckich Obicach. Podobne ambicje miał Białystok, Gdynia, Kamień Śląski, Lublin, Opole i Zegrze Pomorskie. Eksperci są jednak zdania, że spośród powyższych miast jedynie 2 kolejne mają realną szansę na zbudowanie własnego portu. Np. Lublin, ponieważ na ścianie wschodniej istnieje obecnie jedynie lotnisko w Rzeszowie, a port mógłby pomóc w przyciąganiu zagranicznych inwestycji. Lotnisko w Gdyni może nie być opłacalne z uwagi na bliskość rozwijającego się wielkiego portu im. Wałęsy w Rębiechowie. Podobnie w przypadku Opola czy innych śląskich miast, dla których lepszą alternatywą byłby rozwój lotnisk dla air taxi czy lotów biznesowych.


Na podstawie Nowego Przemysłu


/KY/

Be Sociable, Share!

Wizyt: 78

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie