Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

SAS pierwszą linią lotniczą, która stosuje zakrzywione lądowania

20 maja 2010

Pod koniec marca SAS jako pierwsza linia lotnicza otrzymała od Szwedzkiej Agencji Transportowej oficjalne pozwolenie na stosowanie tzw. „zakrzywionych lądowań” przez samoloty Boeing 737NG na 01R – trzecim pasie startowym sztokholmskiego lotniska Arlanda.

Be Sociable, Share!


W praktyce oznacza to, że samolot w trakcie lądowania wykorzystuje nawigację satelitarną GPS, a nie tradycyjny system wspomagania lądowania (ILS). Przy metodzie stosowanej na trzecim pasie startowym lotniska Arlanda podejście do lądowanie odbywa się po linii przypominającej kształtem literę S. Umożliwia to zmniejszenie hałasu na terenach położonych wokół lotniska. Prace nad takimi lądowaniami rozpoczęły się w 2004 r. dzięki wspólnemu projektowi SAS i LFV.

SAS jest pierwszą linią lotniczą w Europie, która otrzymała oficjalną zgodę na stosowanie RNP AR (Wymagana Dokładność Nawigacyjna – Wymagana Autoryzacja) w codziennej działalności komercyjnej na podstawie przepisów przyjętych ostatnio przez EASA (Europejska Agencja Bezpieczeństwa Lotniczego) w sprawie takich lądowań.


„Jesteśmy dumni z tego, że jesteśmy liderami w dziedzinie wykorzystania zaawansowanych systemów pozwalających uczynić nasze loty bardziej wydajnymi. Technologia wykorzystywana w zakrzywionych lądowaniach umożliwia nam dalsze udoskonalanie naszych ekologicznych lądowań i jeszcze większe zredukowanie emisji”, mówi Lars Andersen Resare, dyrektor ds. ochrony środowiska w SAS.


Od 2000 r. SAS był główną siłą napędową w procesie opracowywania zakrzywionych lądowań, w trakcie których samolot szybuje z silnikami pracującymi na biegu jałowym od momentu rozpoczęcia schodzenia do lądowania do momentu, w którym dotyka pasa startowego. Dziś do ekologicznych lądowań wykorzystuje się tradycyjny system wspomagania lądowania (ILS), ale zastosowanie RNP AR pozwoli na dalsze udoskonalenie takich lądowań. Jedną z korzyści jest możliwość skrócenia ścieżki lotu i dalsze oszczędności paliwa oraz redukcje emisji dwutlenku węgla.


„Dzięki kontynuowaniu przez SAS tego programu Arlanda i okolica, w której się znajduje, bardzo dużo zyskują. Dziś jako operator portu lotniczego wraz z kontrolą lotów musimy podjąć działania pozwalające na stosowanie w przyszłości ekologicznych i zakrzywionych lądowań na pozostałych pasach startowych”, dodaje Jan Lindqvist, specjalista ds. informacyjnych w Swedavia, pracujący na lotnisku Arlanda.


Więcej informacji na temat działań SAS mających na celu ograniczenie przed 2020 r. jednostkowych emisji CO2 o 50% można znaleźć pod adresem www.sasgroup.net/miljo


Dzięki serwisowi internetowemu “Web trak” prowadzonemu przez lotnisko Sztokholm Arlanda, http://arn.webtrak-lochard.com/ można zobaczyć jak zakrzywione lądowanie wykorzystano w trakcie lotu SK061 z Östersundu – w internetowym panelu sterowania należy wybrać godzinę 13:27 i datę 4 maja. Aby animacja była szybsza można zwiększyć prędkość odtwarzania.


flysas.pl

Be Sociable, Share!

Wizyt: 68

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie