Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Rok 2013 – jaki będzie dla Polskiego lotnictwa?

Rok 2013 – jaki będzie dla Polskiego lotnictwa?

27 grudnia 2012

Przyszły rok może być pierwszym w historii, w którym LOT będzie musiał uznać wyższość tanich przewoźników. Jest spora szansa, że Ryanair i Wizz Air wyprzedzą go pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Nic dziwnego skoro robią promocje, w których bilety można kupić nawet za kilka złotych

Be Sociable, Share!


Przyszły rok może być pierwszym w historii, w którym LOT będzie musiał uznać wyższość tanich przewoźników. Jest spora szansa, że Ryanair i Wizz Air wyprzedzą go pod względem liczby przewiezionych pasażerów. Nic dziwnego skoro robią promocje, w których bilety można kupić nawet za kilka złotych.
Na polskim rynku lotniczym zachodzą poważne zmiany. LOT ma kłopoty i wystąpił o pomoc publiczną. Na początek będzie to 400 mln zł, ale cała pomoc może sięgnąć około miliarda złotych. Warunkiem jej udzielenia jest wprowadzenie restrukturyzacji i zgoda Komisji Europejskiej. Restrukturyzacja – oprócz zwolnienia około 600 z 2 tys. osób – będzie polegała na ograniczeniu typu używanych samolotów, rezygnacji z nierentownych tras i przeniesienia całości połączeń krajowych do Eurolotu. Te dwa ostatnie punkty oznaczają, że LOT ubędzie pasażerów. I to w czasie, gdy konkurencja zwiększa liczbę połączeń.

- Trudno mi powiedzieć teraz, czy będziemy otwierali jakieś nowe połączenia. Na razie czeka nas restrukturyzacja – mówi Marek Kłuciński, rzecznik LOT.

Według danych Urzędu Lotnictwa Cywilnego w 2011 roku LOT przewiózł ponad 5,5 mln pasażerów, co stanowiło 30 proc. regularnych połączeń lotniczych w Polsce. Ale do tej liczby wliczeni są pasażerowie na trasach krajowych w połączeniach wykonywanych na zlecenie LOT przez inną firmę – Eurolot (w 2010 roku było ich 875 tys.). Dla porównania Wizz Air miał niemal 4,1 mln pasażerów, a Ryanair – ponad 3,8 mln. W pierwszym półroczu 2012 roku LOT miał 2,8 mln pasażerów, Ryanair – 2,1 mln, a Wizz Air nieco ponad 2 mln.

Wyścig Ryanair i Wizz Air

Wizz Air i Ryanair ścigają się o miano największej linii niskokosztowej w Polsce. Sukcesywnie wchodzą na nowe lotniska, oferując bilety w cenie od kilkudziesięciu złotych (w Ryanair zdarzają się promocje z biletami za kilka złotych).

W połowie lipca tego roku obie zaczęły latać z Modlina. Na okres świąt Wizz Air przeniósł się z powrotem na warszawskie Lotnisko im. Chopina, narzekając na brak systemu ILS w Modlinie pozwalającego na lądowanie we mgle. Ale w ciągu pięciu miesięcy Modlin obsłużył już 860 tys. pasażerów, z czego 490 tys. pasażerów poleciało właśnie z Wizz Air.

Ostatnio otwarto też nowe lotnisko w podlubelskim Świdniku. Jakie linie rozpoczęły z niego loty w pierwszej kolejności? Oczywiście Ryanair i Wizz Air. Wizz Air lata do Londynu Luton i Oslo Torp. A Ryanair lata na razie do Dublina i Londynu Stansted, a od kwietnia zaoferuje loty do Liverpoolu.

Obie linie na sezon wiosenny i letni szykują sporo nowości.

Ryanair od 31 marca będzie latał z Rzeszowa do Trapani na Sycylii. Od kwietnia 2013 roku zamierza latać z Katowic do Alicante, Barcelony, Edynburga i na Kretę. Z Modlina pasażerowie będą mieli do dyspozycji nowe połączenia do południowej Europy: Bari, Marsylii, Pizy, Palmy i Trapani (od kwietnia). Dodatkowo od 26 kwietnia irlandzki przewoźnik ma wozić pasażerów z Modlina do Chanii na Krecie. Michael Cawley, wiceprezes Ryanair, zapowiedział niedawno, że w 2013 roku Ryanair z Modlina może przewieźć nawet 1,6 mln pasażerów.

Ale to nie koniec ekspansji Ryanair w Polsce. Przewoźnik ogłosił założenie nowej bazy w Krakowie i zwiększenie liczby samolotów w bazie we Wrocławiu. W sezonie letnim pasażerowie polecą dodatkowo z Wrocławia do Zadaru w Chorwacji. Z kolei z Krakowa nowe połączenia obejmują: Dortmund, Göteborg, Manchester i grecką wyspę Kos. W 2013 roku z krakowskiego lotniska ma skorzystać 1,6 mln pasażerów Ryanair.

Wizz Air nie chce pozostawać w tyle. Oprócz rozpoczęcia w tym roku lotów z Modlina i ze Świdnika, Wizz Air ogłosił, że od 14 marca zacznie latać z lotniska w Szczecinie. Przewoźnik wyraźnie stawia na kierunki norweskie, gdzie pracują tysiące Polaków. „Loty Wizz Air na nowych trasach ze Szczecina do Oslo Torp i Stavanger odbywać się będą początkowo dwa razy w tygodniu i w pierwszym roku przewozy szacowane są na około 60 tys. pasażerów” – napisał w komunikacie przewoźnik. Od marca będzie latał też z Gdańska do Alesund i z Poznania do Bergen.

Wizz Air przywraca też część zawieszonych połączeń m.in. z Gdańska do Rzymu Fiumicino, z Katowic do Liverpoolu, Forli i Burgas, z Poznania do Burgas i Barcelony oraz z Modlina do Burgas.

Lufthansa walczy o biznes

O ile tanie linie takie jak Ryanair i Wizz Air podbierają LOT pasażerów europejskich, to linie tradycyjne jak Lufthansa są największą konkurencją w lotach długodystansowych. Niemiecka linia od kilku dobrych lat jest czwartym przewoźnikiem w Polsce. Rozwija się bardzo stabilnie. Przez pierwsze dziewięć miesięcy tego roku Lufthansa przewiozła 1,1 mln pasażerów. Licząc z innymi liniami należącymi do Grupy Lufthansa, czyli m.in. Swiss czy Austrian Airlines, było to 1,4 mln pasażerów. Mimo nieco gorszej sytuacji na rynku Lufthansie udało się w tym roku zwiększyć liczbę pasażerów w Polsce o około 10 proc. Przy czym na lotnisku w Krakowie wzrost sięgnął aż 20 proc. – To będzie rekordowy rok – mówił niedawno na konferencji prasowej Bart Buyse, dyrektor generalny Lufthansy w Polsce.

Lufthansa ma w Polsce ściśle określoną strategię działania. Nie otwiera u nas baz. Lata jednak do wielu lotnisk w Polsce: Gdańska, Poznania, Warszawy, Wrocławia, Katowic, Krakowa i Rzeszowa. Cel jest prosty: przewieźć pasażerów z Polski do lotnisk przesiadkowych, tzw. hubów, we Frankfurcie oraz w Monachium i dalej zabrać ich w świat, najlepiej w dającej najwięcej zarobić klasie biznes.

W przyszłym roku oferta Lufthansy nieco się zmieni. Lufthansa zdecydowała się rozwinąć swoją tanią linię – Germanwings. Nowy Germanwings skupi wszystkie europejskie operacje Lufthansy wykonywane poza głównymi hubami we Frankfurcie i w Monachium. Dla klientów z Polski oznacza to, że od lipca będą latali do Düsseldorfu (z Warszawy, Krakowa, Katowic, Wrocławia i Poznania) już nie Lufthansą, ale Germanwings. Obecnie ceny w dwie strony w Lufthansie na trasie Warszawa – Düsseldorf zaczynają się od 419 zł. W podstawowej taryfie Germanwings bilet w jedną stronę ma kosztować 33 euro (czyli około 135 zł). Choć – jak zastrzegają przedstawiciele Lufthansy – ostateczne ceny dla Polski nie zostały jeszcze ustalone.

Na podstawie: Gazeta.pl

Be Sociable, Share!

Wizyt: 1 944

Tagi: , , , ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie