Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Tradycyjnych linii

Regionalne lotniska chcą przyciągnąć pasażerów zza oceanu

10 kwietnia 2007

Polskie porty regionalne chcą obsługiwać ruch transatlantycki. W ciągu najbliższych lat chcą wydać na modernizację ponad 4,5 mld zł. W 2007 r. z usług linii lotniczych ma w Polsce skorzystać ponad 19 mln klientów. Tymczasem naprawdę duże lotniska regionalne znajdują się w Niemczech, Austrii i Czechach. Jak podaje Gazeta Prawna w czerwcu grupa przedstawicieli regionalnych portów lotniczych leci do Waszyngtonu zdobywać nowych użytkowników swoich lotnisk. Jadą namawiać amerykańskie linie lotnicze do rozpoczęcia regularnych połączeń do miast w Polsce. Jeśli misja się powiedzie, już za rok czeka nas otwarcie nowych połączeń do USA.

Be Sociable, Share!


Już teraz europejskie linie takie jak Lufthansa i British Airways są podobno zainteresowane uruchomieniem takich połączeń. Gdańsk, Poznań, Kraków i Wrocław to porty, które mają
największe szanse na uruchomienie lotów transatlantyckich.

Eksperci szacują jednak, że prawdziwego boomu na rejsach długodystansowych należy się spodziewać za 2 – 3 lata. Lotniska potrzebują czasu na przygotowania się do nowych usług, ale przede wszystkim do lawinowego wzrostu zainteresowania trasami europejskimi. W 2006 roku dziesięć krajowych lotnisk regionalnych odprawiło prawie 7,3 mln pasażerów – to aż 64 proc. więcej niż rok wcześniej.

W tym roku linie operujące w Polsce mają przewieźć ponad 19 mln osób. Porty regionalne zapowiadają, że przez ich sale odpraw przejdzie 60 proc. tej grupy. Jeśli tak się stanie, warszawskie Okęcie straci koszulkę lidera.

W Polsce działa obecnie 12 lotnisk. Zdaniem ekspertów brakuje jeszcze co najmniej sześciu: w Świdniku koło Lublina, Białymstoku, między Gdańskiem a Szczecinem i trzech w okolicach Warszawy. O budowę zabiega jednak coraz więcej samorządów: Kielce, Opole, Stary Sącz, Piła, Radom oraz Olsztyn.

Obecnie Polska jest otoczona dużymi lotniskami za granicą – w Berlinie, Frankfurcie, Pradze i Wiedniu. W budowie są dwa kolejne: w Niemczech, nowe wielkie lotnisko oddalone od naszej granicy zaledwie o 70 km oraz lotnisko w Kijowie. Polskie porty regionalne są niestety niewielkie i już teraz zapchane.

Na szczęście plany inwestycyjne spółek zarządzających istniejącymi lotniskami, a także samorządów, które myślą o budowie nowych portów, są imponujące. Lotniska będą wydłużać pasy, rozbudowywać terminale, zwiększając przepustowość portów. Zaczynają też wchodzić w projekty okołolotniskowe, na przykład przygotowują budowę obiektów hotelowo-konferencyjnych. Do 2013 roku wydatki na infrastrukturę lotniskową mogą sięgnąć ponad 4,5 mld zł (1,2 mld euro).

/KY/ na podstawie Gazety Prawnej

Be Sociable, Share!

Wizyt: 716

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie