Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Pył wulkanicny w krótce niestraszny liniom lotniczym?

14 listopada 2013

Linie lotnicze Wielkiej Brytanii easyJet, Airbus i Nicarnica Aviation przeprowadziły udaną próbę wykrywania i oceny koncentracji pyłów wulkanicznych w atmosferze za pomocą specjalnego czujnika zamontowanego w samolocie.

Be Sociable, Share!


Linie lotnicze Wielkiej Brytanii easyJet, Airbus i Nicarnica Aviation przeprowadziły udaną próbę wykrywania i oceny koncentracji pyłów wulkanicznych w atmosferze za pomocą specjalnego czujnika zamontowanego w samolocie.

Jak informują spółki, samolot Airbus A400M rozpylił na wysokości pomiędzy 2750 a 3350 m nad Zatoką Biskajską tonę islandzkich popiołów, tworząc w ten sposób warunki porównywalne do występujących w czasie erupcji z 2010 roku. Drugi testowy samolot, wyposażony w technologię Avoid, leciał w kierunku chmury, identyfikując ją i dokonując pomiarów z odległości około 60 km.

W eksperymencie uczestniczył także należący do Uniwersytetu Nauk Stosowanych w Dusseldorfie mały samolot DA42, który przeleciał przez chmurę, przeprowadzając pomiary, które pomogły w weryfikacji dokładności wyników uzyskanych przez system Avoid.

Wytworzona podczas testu chmura miała około 180-240 m głębokości i 2,8 km średnicy. Na początku była widoczna gołym okiem, ale szybko rozproszyła się i stała się trudna do zauważenia.

Czujnik pyłów wulkanicznych Avoid wykrył chmurę i zmierzył jej gęstość, która mieściła się w zakresie od 0,1 do 1 g/m2, co daje stężenie od 100 do 1000 µg/m3. Jest to poziom zbliżony do stwierdzonego podczas kryzysu lotniczego, wywołanego przez erupcję wulkanu Eyjafjallajokul w kwietniu i maju 2010 roku.

W jej efekcie zamknięto przestrzeń lotniczą nad Europą. Odwołano wtedy 80 proc. lotów samolotów, ogółem – 100 tys. Całkowite straty branży lotniczej w wyniku zamknięcia przestrzeni lotniczej są szacowane na 2,6 mld USD.

Według przedstawicieli firm uczestniczących w eksperymencie, potwierdził on możliwości wykrywania i oceny koncentracji pyłów wulkanicznych w atmosferze za pomocą czujnika Avoid. Bardziej realne staje się więc praktyczne rozwiązanie dla lotnictwa komercyjnego, przeżywającego paraliż w sytuacji wybuchów wulkanicznych.

Według Iana Davies’a, dyrektora technicznego easyJet, zrobiono duży krok w procesie testowania technologii i przejścia do etapu certyfikacji komercyjnej. „easyJet skupi się teraz na pracach mających na celu wyprodukowanie autonomicznych systemów, które do końca 2014 roku chcemy zainstalować w części naszej obecnej floty” – stwierdził Davies.

Opracowany przed dr Freda Pratę z firmy Nicarnica Aviation system wykorzystuje promieniowanie podczerwone, by dostarczać obrazy chmury pilotom i do naziemnego centrum sterowania lotami. Umożliwi to pilotom dostrzeżenie chmury znajdującej się do 100 km przed samolotem na wysokościach pomiędzy 1500 i 15000 metrów, co pozwoli na skorygowanie kursu i jej ominięcie.

Założenia są bardzo podobne do wykorzystywanych przez radary pogodowe, które stanowią obecnie standardowe wyposażenie komercyjnych linii lotniczych.

Na ziemi dane przesłane przez technologię Avoid w samolocie będą wykorzystywane do opracowania dokładnego obrazu chmury popiołów wulkanicznych w czasie rzeczywistym. Pozwoli to otworzyć dla ruchu lotniczego znaczne obszary przestrzeni powietrznej, które inaczej musiałyby zostać zamknięte na czas erupcji.

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie