Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Linie lotnicze

Przestrzeganie praw pasażera przez przewożników

20 lutego 2006

Istniejące od roku w Unii Europejskiej przepisy wzmacniające prawa klientów linii lotniczych przyczyniły się do zwiększenia ich świadomości jeśli chodzi o możliwości domagania się odszkodowań za anulowane loty lub niewpuszczenie na pokład samolotu – poinformowała Komisja Europejska.

Be Sociable, Share!


Nowe przepisy pozwalają pasażerom domagać się od przewoźników odszkodowań m.in. za odmowę lotu. Chodzi o sytuację, kiedy pasażer dowiaduje się, że mimo iż kupił bilet, nie może polecieć, gdyż brakuje miejsc, bo linia zarezerwowała bilety dla większej liczby osób niż jest miejsc w samolocie.


„Komisja Europejska każdego miesiąca dostaje ok. 500 listów od pasażerów na temat przestrzegania lub nieprzestrzegania tych regulacji przez przewoźników. Na uruchomioną rok temu linię telefoniczną z informacją o prawach pasażerów zadzwoniło 13 tys. osób” – powiedział Stefaan De Rynck - rzecznik unijnego komisarza ds. transportu, Jacques’a Barrota.


Zgodnie z regulacjami przewoźnik musi wypłacić odszkodowanie za odmowę wpuszczenia na pokład w wysokości 250 euro w przypadku lotu do 1500 km, 400 euro od 1500 do 3500 km i 600 euro w przypadku trasy dłuższej niż 3500 km. Ponadto pasażerowie mogą otrzymać odszkodowania za zbyt późną informację o anulowaniu lotu. Linia może odmówić wypłacenia zwrotu kosztów biletu lub odszkodowania, jeśli udowodni, że anulowanie lotu spowodowały „nadzwyczajne okoliczności” (np. bardzo trudne warunki pogodowe).


De Rynck przyznał, że choć wielu przewoźników stosuje regulacje, bywa również, że nie są one przestrzegane. Zasady obowiązują wszystkich przewoźników, którzy utrzymują połączenia z krajami UE, także tych spoza Unii. Jak wyjaśnił De Rynck, kwestia przestrzegania tych przepisów zostanie poruszona w Brukseli na spotkaniu przedstawicieli niezależnych narodowych urzędów, w których pasażerowie mogą składać skargi na linie lotnicze. W Polsce takimi sprawami zajmuje się Urząd Ochrony Konkurencji i Konsumentów w Warszawie. Na spotkaniu w Brukseli ma być także poruszona kwestia zakresu definicji „nadzwyczajnych okoliczności”. Definicja ta – obejmująca bardzo szeroki zdarzeń zaliczanych do tej kategorii - niejednokrotnie pozwala przewoźnikom lotniczym uniknąć odpowiedzialności wobec pasażerów, którzy ponieśli straty z powodu nienależytego zrealizowania usługi przewozowej.

Be Sociable, Share!

Wizyt: 4 671

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie