Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Prognozy na ten rok są więcej niż optymistyczne

12 stycznia 2005

Ubiegły rok dla polskiego rynku lotniczego był rewolucyjny. Do naszego kraju zaczęło latać sześć nowych linii lotniczych. Jeden z nich – Air Polonia – zdążył już zbankrutować, a do wejścia na nasz rynek szykują się kolejni gracze.

Be Sociable, Share!


Na razie na czele stawki znajduje się węgierski Wizz Air. Od maja linia obsłużyła 360 tys. pasażerów w Polsce. Daje to świetny średni wynik ok. 50 klientów miesięcznie. Gorzej jest ze współczynnikiem obłożenia miejsc. Ten, w przypadku Wizz Air wynosi zaledwie 55-60 proc., podczas gdy standardem jest współczynnik w okolicach 80 proc. Poniżej tej granicy loty stają się nieopłacalne. Dlatego pod znakiem zapytania można postawić cel jaki Wizz Air zakładał na ten rok, czyli osiągnięcie pierwszych zysków.

Brytyjski Easy Jet w ciągu dwóch i pół miesiąca obsłużył 80 tys. osób, co daje ponad 30 tys. pasażerów miesięcznie.

Wizz Air oferuje jednak najwięcej kierunków. W ubiegłym roku można było polecieć do dziesięciu miast w Europie. W tym roku ma być ich pięć więcej, w tym jedno połączenie krajowe Katowice – Gdańsk.

Słowacki Sky Europe lata z Polski do siedmiu europejskich miast. W tym roku w rozkładzie mają pojawić się cztery dodatkowe połączenia. EasyJet oferuje czterech połączenia z Polski i na razie nie ma konkretnych planów co do zwiększania ich liczby.

Jak na razie najmniej połączeń proponuje niemiecki Germanwings, który koncentruje się na lotach do Niemiec, do Kolonii/Bonn i Stuttgartu.

Specjaliści uważają, że ten rok przyniesie wojnę między tanimi liniami. Konkurenci szybko zagospodarowali lukę jak powstała po upadku Air Polonii. Do wejścia szykują się nowe linie. Wydzielony z LOT Centralwings startuje od początku lutego i chce przewieźć 800 tys. osób. Irlandzki gigant – Ryanair rozpoczyna loty 24 marca i ma w planach 100 tys. pasażerów w ciągu 12 miesięcy.

Specjaliści szacują, że dynamika sprzedaży w najbliższych miesiącach będzie rosła. Jak stwierdził podczas niedawnej konferencji prasowej prezes Centralwings, Polska jest drugim po Chinach rynkiem na świecie pod względem przyrostu pasażerów linii lotniczych.

Niepowodzenia nie odstraszają przewoźników. Co prawda Ryanair ostrzega, że zbyt drogie opłaty na polskich lotniskach mogą skłaniać raczej do uruchamiania połączeń z miastami Europy Zachodniej, gdzie opłaty są nawet trzykrotnie niższe niż w polskich portach.

Problemem okazują się też przenosiny do nowego lotniska dla low costów, które ma powstać w Modlinie. Nie wszystkie tanie linie chcą bowiem opuścić Okęcie. Coraz mniej realne wydaje się także uruchomienia modlińskiego lotniska w zaplanowanym czerwcowym terminie.

Przedstawiciele tanich przewoźników mimo wszystko zacierają ręce myśląc o polskim rynku. Wciąż bowiem ponad 90 proc. Polaków deklaruje, że nigdy nie podróżowała samolotem. Prezesi low costów mogą więc spać spokojnie.

Be Sociable, Share!

Wizyt: 5 219

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie