Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Prawa pasażera i obowiązki linii lotniczych

3 sierpnia 2010

Sezon wakacyjny w pełni, ale nie wszyscy pasażerowie potrafią wykorzystywać swoje prawa w stosunku do linii lotniczych. Co zrobić, kiedy w samolocie brakuje miejsc? Do kogo się udać w przypadku odwołania rejsu?

Be Sociable, Share!


Bardzo rzadko, ale zdarza się – pasażer stawia się do odprawy z ważnym biletem, ale nie zostaje wpuszczony na pokład. Powód? Brak miejsc. To efekt overbookingu, czyli sytuacji, w której linia sprzedaje więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. 

Niekiedy można na tym zyskać. Np. w sytuacji gdy mamy bilet w klasie turystycznej, w której zabrakło miejsc, ale są wolne miejsca w klasie biznes. W takiej sytuacji linia lotnicze nie może żądać dopłaty za miejsce w wyższej klasie. Gorzej, jeżeli z klasy biznes trafimy do klasy turystycznej. Wówczas pasażerowi przysługuje odszkodowanie, najczęściej od 30 do 75 proc. ceny biletu.


Jeżeli jednak miejsc nie ma w ogóle, wówczas osoby, które rezygnują z lotu otrzymują zwrot ceny biletu lub możliwość lotu w innym terminie. Często linie dają takim osobom zniżki na inne loty.


W przypadku odwołania lotu pasażer ma prawo do bezpłatnego wyżywienia i zakwaterowania w hotelu oraz bezpłatnego faksu bądź telefonu. Pasażer ma także prawo do bezpłatnego transportu do miejsca docelowego lub do miejsca, skąd rozpoczął podróż. Odszkodowanie przysługuje jedynie wtedy, jeżeli odwołanie nie nastąpiło z przyczyn obiektywnych.


W przypadku lotu opóźnionego o minimum 2 godziny na dystansie do 1500 km lub minimum 3 godzin na trasach wewnątrz Unii dłuższych niż 1500 km przewoźnik winien zapewnić wyżywienie i nocleg (jeżeli jest taka potrzeba). W przypadku opóźnienia powyżej 5 godzin linia lotnicza powinna zapewnić bezpłatny transport do domu oraz zwrócić pieniądze za bilet.


W każdej sytuacji, w której linia lotnicza nie wywiązuje się ze swoich zobowiązań, pasażer może złożyć reklamację. Należy wówczas dołączyć kopie biletów, paragonów itp. W przypadku braku odpowiedzi ze strony przewoźnika należy skontaktować się z Urzędem Lotnictwa Cywilnego.


Na podstawie Poradnika Domowego

/KY/

Be Sociable, Share!

Wizyt: 551

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie