Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Poznaj swoje prawa przed wylotem na wakacje

3 lipca 2008

Aby lot samolotem obył się bez nieprzyjemnych niespodzianek należy zapoznać się z prawami pasażera obowiązującymi w Unii Europejskiej. Co zrobić jeżeli nie wpuszczono nas na pokład samolotu? Czego możemy żądać od linii lotniczej w razie odwołania bądź opóźnienia samolotu?

Be Sociable, Share!


W wielu przypadkach linie lotnicze muszą zapewnić pasażerom opiekę. Na lotnisku powinien być przedstawiciel przewoźnika, a jeżeli go nie ma pasażerom powinien pomagać tzw. agent handlingowy zajmujący się obsługą pasażerów.

Pasażerowie powinni być przede wszystkim informowani o zaistniałej sytuacji, a także o tym, co w związku z tym im przysługuje. Pasażerom należą się np. posiłki i napoje, mają także prawo do wykonania koniecznych telefonów, wysłania e-maili czy faksów na koszt przewoźnika. Jeśli muszą czekać na lot do następnego dnia, linie powinny zaproponować nocleg albo pokryć jego koszty. Zwrot kosztów biletu należy się gdy po ponad pięciogodzinnym zrezygnowaliśmy z podróży. 


Czasami pasażer nie może wejść na pokład samolotu. Przyczyną jest stosowany przez przewoźników tzw. overbooking. Linie zakładają, że część pasażerów zrezygnuje z podróży albo spóźni się na odprawę i sprzedają więcej biletów, niż jest miejsc w samolocie. Jeśli jednak chętnych jest więcej, szuka się ochotników, którzy zgodzą się na podróżowanie w innym terminie lub zwrot ceny biletów. Jeśli takich osób nie znajdą, linia sam decyduje o tym, kto poleci. W takim wypadku, ofiara overbookingu ma prawo do odszkodowania i opieki.  


W przypadku odwołania lotu pasażerowie mogą wybrać, czy chcą zrezygnować z podróży i odebrać pieniądze za bilet, czy polecieć alternatywnym rejsem. Ale uwaga – w przypadku gdy nie zechcemy polecieć lotem zaproponowanym przez przewoźnika i w tym czasie wykupimy bilet w innej linii – przewoźnik nie zapłaci za niego. Możemy tylko domagać się zwrotu kosztów za niewykorzystany bilet.


Pasażer może domagać się od przewoźnika odszkodowania, gdy lot został odwołany, a nie zaproponowano alternatywnego lotu lub w razie nie przyjęcia na pokład z przyczyny nie leżącej po stronie przewoźnika. Jego wysokość zwykle wynosi od 250 do 600 euro w zależności od długości trasy. Nie można liczyć na odszkodowanie jeżeli odwołanie lotu nastąpiło z powodów niezależnych od przewoźnika, np. złej pogody, nagłej usterki technicznej czy strajku pracowników lotniska.


W sytuacji gdy przewoźnik nie odpowiada na zgłaszane reklamacje lub nie chce ich uznać należy zwrócić się do Urzędu Lotnictwa Cywilnego. W razie gdy sporna sytuacja zajdzie na lotniskach poza Polską, ULC wysyła skargi do swojego zagranicznego odpowiednika. Natomiast w sprawach związanych z zagubionym bagażem, klienci linii lotniczych mogą zgłaszać się do Europejskiego Centrum Konsumenckiego.


Na podstawie Gazety Wyborczej

/KY/

Be Sociable, Share!

Wizyt: 3 226

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie