Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

PLL LOT najbardziej hałaśliwy na Heathrow

PLL LOT najbardziej hałaśliwy na Heathrow

6 listopada 2013

Polskie Linie Lotnicze LOT zostały uznane za najbardziej hałaśliwego spośród 50 największych użytkowników głównego londyńskiego portu lotniczego Heathrow – poinformował zarząd lotniska.

Be Sociable, Share!


Polskie Linie Lotnicze LOT zostały uznane za najbardziej hałaśliwego spośród 50 największych użytkowników głównego londyńskiego portu lotniczego Heathrow – poinformował zarząd lotniska.
Dokument ten, opublikowany w ramach programu „Fly Quiet” (Lataj cicho) jako pierwszy tego rodzaju, klasyfikuje 50 najważniejszych korzystających z Heathrow towarzystw lotniczych według sześciu kryteriów uciążliwości hałasu. W odniesieniu do każdego z tych kryteriów zastosowano skalę trzystopniową (zielony, bursztynowy, czerwony).

LOT zajął w tej klasyfikacji ostatnie miejsce, uzyskując w dwóch kryteriach (certyfikatu hałasu i hałasu przy przylotach) najniższy trzeci stopień, a w czterech pozostałych stopień pierwszy. Nad polskim przewoźnikiem ulokowały się, na 49. miejscu, izraelskie linie El Al, a powyżej nich kolejno Thai Airways, dalekodystansowe połączenia Turkish Airlines i SAA – flagowy przewoźnik RPA.

Na pierwszym miejscu listy najcichszych użytkowników Heathrow znalazły się British Airways (ale tylko w odniesieniu do ich połączeń krótkodystansowych), a bezpośrednio za nimi Virgin Atlantic, Aer Lingus, American Airlines i australijskie towarzystwo Qantas.

Połączenia LOT-u z Londynem obsługują samoloty boeing 737-400 dostarczone w latach 1996-97.

LOT w swoim stanowisku (przesłanym dopiero przed godziną 17:00) stwierdza:

„PLL LOT w rankingu stworzonym przez port lotniczy Heathrow osiągnęły najlepszy możliwy wynik w czterech na sześć kryteriów wyznaczonych przez port. Tylko w dwóch wypadły nieco gorzej. Wszystkie samoloty we flocie PLL LOT S.A. spełniają wszelkie wymagania Organizacji Międzynarodowego Lotnictwa Cywilnego (ICAO) w zakresie hałasu (…) Każdy z samolotów PLL LOT posiada ważne Świadectwo Zdatności w zakresie hałasu wydane przez Urząd Lotnictwa Cywilnego, które potwierdza, że wszystkie samoloty polskiego przewoźnika spełniają te międzynarodowe kryteria. (…)

PLL LOT w trosce o okolicznych mieszkańców lotnisk, na które operuje podejmuje konkretne kroki by jeszcze bardziej ograniczyć tzw. „foot print”. LOT wprowadził do floty Boeinga 787, który jako nowa konstrukcja spełnia najwyższe wymaganie ICOA w zakresie hałasu – Chapter 4, samoloty B737-400, ERJ-170, ERJ-190 jako starsze konstrukcje spełniają wymagania Chapter 3. LOT prowadzi również szkolenia pilotów w zakresie CDA (continuous descent approach) – sposobu podejścia do lądowania, które znacznie ogranicza tzw „foot print”. W tym zakresie wzorujemy się na pierwowzorze typu podejścia CDA, którym jest British Airways.”

Najglosniejsze linie

QC/seat (Noise quota count/seat/movement) – wskaźnik który uzyskano poprzez podzielenie liczby zsumowanych przylotów i odlotów danej linii lotniczej przez łączną sumę miejsc pasażerskich w samolotach i wszystkie kursy danej linii.
Chapter number – wartość cartfikatu hałasu przyznawana Liniom lotniczym przez Międzynarodową Organizację Lotnictwa Cywilnego (ICAO). Minimum wymagane przez Heathrow to „poziom 4″. Jeśli linia go posiada, otrzymała „zieloną kropkę”.
CDA violationsCzyli jednoetapowe podchodzenie do lądowania zamiast schodkowego”. Jeśli mniej niż 75 proc. lądowań zostało wykonanych w ten sposób – linia lotnicza otrzymywała czerwoną ocenę, 75 proc. – bursztynową, powyżej 75 proc. – czerwoną
Track keeping violations – czyli opuszczanie ścieżek(NPR) wyznaczonych do startu, a przebiegających w jak najmniej uciążliwych dla ludzi okolicach. Poziom bursztynowy to lod 85 do 90 proc. startów nie przekraczających granic NPR. Powyżej 90 proc- kropka zielona, poniżej 85 proc. – czerwona.Pre0430 (night time operations 1) – operatorzy ochotniczo zobowiązali się, że nie będą przyspieszać lądowań wyznaczonych w godz. 4:30-6:00. Jeśli nie mieli takich naruszeń otrzymywali zieloną kropkę, jedno i więcej naruszenie – kropka czerwona.
Pre 0600 (night time operations 2) Samoloty z wyznaczonym lądowaniem po 6 rano, nie powinny lądować przed tą godziną. Jeśli miały taki naruszenia otrzymywały czerwoną kropkę. Brak – kropka zielona.

Jednak połączenia międzykontynentalne British Airways uzyskały tylko najniższy trzeci stopień, jeśli chodzi o kryterium przestrzegania rozkładu lotów we wczesnych godzinach rannych – co dla mieszkańców okolic lotniska jest sprawą najbardziej drażliwą.

Raport powstał na podstawie danych zebranych od lipca do września bieżącego roku. W przyszłości będzie publikowany raz na kwartał. Po co? Ma na celu wywarcie moralnej presji na linie lotnicze, by zadbały o obniżenie poziomu hałasu. Podobny ranking publikuje m.in. lotnisko w San Francisco.

Hethrow – gigant, który się dusi

Heathrow to największe lotnisko w Europie – w ubiegłym roku obsłużyło ponad 70 milionów pasażerów. Obecnie zabiega o trzeci pas startowy, ale budzi to opory okolicznych mieszkańców obawiających się jeszcze większego ruchu samolotów i hałasu. W majowym referendum 70,8 proc. mieszkańców dwóch sąsiadujących z lotniskiem gmin opowiedziało się przeciw rozbudowie obiektu. 94 proc. zaś chce zmniejszenia hałasu.

Proponowana rozbudowa lotniska Heathrow: planowane koncepcje budowy pasa startowego na północnym wschodzi i południowym wschodzie. Trzecią opcja jest budowa pasa północnego

Dodatkowy pas rozładowałby ruch i mógłby zwiększyć częstotliwość startów i lądowań. Już teraz linie lotnicze biją się o „okienka” czasowe, które uprawniają do startów i lądowań na Heathrow w określonych godzinach. To właśnie z myślą o dostępie do londyńskiego lotniska w grudniu ubiegłego roku amerykańskie linie lotnicze Delta kupiły 49 proc. udziałów słynnego brytyjskiego przewoźnika Virgin Atlantic. Należące do sir Richarda Bransona linie mają najwięcej połączeń z Heathrow zaraz po British Airways. Alternatywą jest rozbudowa innego podlondyńskiego lotniska – Gatwick, lub wybudowanie nowego portu lotniczego – „pływajacego” po Tamizie.

Władze lotniska uważają, że hałas nie musi być nieodłącznym skutkiem ekspansji, jeśli przewoźnicy obniżą go we własnym zakresie.

Jedna trzecia wystawionych na nadmierny hałas samolotów obywateli państw UE mieszka w pobliżu Heathrow – wynika z danych unijnych.

Sześć lotnisk dla Londynu

Aktualnie Londyn obsługuje sześć lotnisk – Heathrow, Gatwick, Stansted i Luton, Southend London City Airport, z którego korzystają niewielkie samoloty i helikoptery obsługujące głównie biznesmenów z londyńskiego City. Ze względu na hałas lotnisko to działa tylko od 6:30 do 22:30 w tygodniu. W soboty i niedziele ruch tam także jest ograniczony. W ubiegłym roku miało 3 mln pasażerów.

Wszystkie londyńskie lotniska przyjęły i odprawiły w 2012 roku łącznie ok. 135 mln pasażerów.

Info: wyborcza.biz

Be Sociable, Share!

Wizyt: 402

Tagi: , , ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie