Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Pas naprawiany młotkami. O co chodzi z tym Modlinem?

28 grudnia 2012

Od opukiwania młotkami pasa startowego lotniska w Modlinie zaczęła się naprawa jego betonowej nawierzchni. Jej wykonawca – firma Erbud – zanotował wczoraj na giełdzie dramatyczny spadek kursu akcji.

Be Sociable, Share!


Od opukiwania młotkami pasa startowego lotniska w Modlinie zaczęła się naprawa jego betonowej nawierzchni. Jej wykonawca – firma Erbud – zanotował wczoraj na giełdzie dramatyczny spadek kursu akcji.
„Już nigdy nie polecę z Modlina” – deklaruje coraz więcej podróżnych po ostatnich kłopotach lotniska z mgłami i kruszejącym pasem startowym.

Tuż przed świętami Bożego Narodzenia nadzór budowlany zdecydował o zamknięciu działającego od niespełna pół roku lotniska. Powodem był zły stan nawierzchni pasa startowego. Powstało zagrożenie dla bezpieczeństwa samolotów, których silniki mogły zasysać kawałki odrywającego się betonu. Rejsy linii WizzAir już wcześniej przekierowywano na warszawskie Lotnisko Chopina, teraz musiał do nich dołączyć Ryanair.

Wczoraj zaczęła się reperacja pasa startowego. Szła po nim ekipa pochylonych robotników, którzy opukiwali nawierzchnię młotkami. Przedstawiciele lotniska twierdzili, że szukają podejrzanych miejsc, które trzeba przygotować do naprawy i wypełnienia specjalną żywicą. Efekty mamy poznać dopiero na początku stycznia. Wtedy ma też zapaść decyzja o przywróceniu samolotów.

Wykonawcą pasa startowego jest notowana na warszawskiej giełdzie firma Erbud. Kurs jej akcji wczoraj rano spadł o 11 proc.

Pechowy start

Ten port od początku nie ma dobrej passy. Najpierw przez dziesięć lat się o nim wyłącznie mówiło. Kiedy w końcu rozpoczęły się przygotowania do przebudowy lotniska, zaczęła się kilkuletnia przepychanka z ekologami, którzy uznali, że będzie ono ogromnym zagrożeniem dla okolicznego ptactwa. W końcu przyszła mobilizacja przed Euro i w ciągu półtora roku udało się przebudować pas i wznieść terminal. Od połowy lipca latają z niego dwaj tai przewoźnicy – irlandzki Ryanair i węgierski WizzAir. Oferowali po 20 połączeń.

Wydawało się, że Modlin czeka świetlana przyszłość. Jednak jesienią ogromne kłopoty sprawiły mgły, które co kilka dni paraliżowały pracę lotniska, loty odwoływano lub przekierowywano na inne lotniska. Prawdziwym ciosem było jednak przedświąteczne zamknięcie lotniska z powodu kruszejącego pasa. To gigantyczna porażka wizerunkowa. Zamknięcie lotniska po ponad pięciu miesiącach od otwarcia to totalny blamaż. Od pasażerów coraz częściej można usłyszeć: „Już nigdy nie polecę z Modlina”. Nikt nie wie, ile może potrwać remont pasa.

Czy Modlin ma jedynie wady?

Plusy – ceny i połączenia

* Stosunkowo niskie ceny przelotów. To główna zaleta lotniska. W Modlinie pojawiła się największa tania linia lotnicza w Europie – Ryanair, która ze względu na wysokie opłaty za nic w świecie nie chciała latać z Okęcia (choć pojawiła się tam przed laty na kilka miesięcy, z jednym połączeniem ze słynnego terminalu Etiuda). WizzAir, który przeniósł się z Okęcia do Modlina, by konkurować z Ryanairem, też musiał obniżyć ceny. Wprawdzie w tzw. tanich liniach też czasem jest drogo, ale ci, którzy potrafią szukać, znajdą przeloty za kilka czy kilkadziesiąt złotych.

* Duża liczba połączeń. Wiele osób zaskoczyła liczba rejsów, które oferują obaj przewoźnicy. Ryanair od wiosny ma latać z Modlina do 26 miast. Oprócz kierunków typowo zarobkowych – jak Norwegia czy Wielka Brytania – są także typowo turystyczne, do cieplejszych krajów południa Europy: Hiszpanii, Włoch, Grecji. WizzAir zaoferował z Modlina blisko 20 połączeń. Teraz jednak wszyscy zastanawiają się, czy po tych wszystkich kłopotach nie wróci na stałe na Okęcie.

* Ciekawa architektura terminalu. Choć wiele osób narzeka, że jest już za ciasny, ma dość interesującą bryłę. Budynek zaprojektował architekt Stefan Kuryłowicz, miłośnik latania, który zginął w katastrofie awionetki w Hiszpanii. Z góry terminal miał przypominać wielkie skrzydło samolotu. Budynek jest prosty, ale wykończony dobrymi materiałami.

Minusy – mgły, daleko i nie latają

* Brak systemu ILS, która pomaga samolotom lądować przy kiepskiej widzialności. Jesienią aż przez kilkanaście dni mgły paraliżowały lotnisko. Tuż przed uruchomieniem lotniska władze portu zapowiadały, że system ILS będzie działał przed jesienią. W porcie twierdzą teraz, że stanie się to najwcześniej wiosną. Na początek według najniższej I kategorii, która po kilku miesiącach ma być podwyższona do II.

* Dojazd. Władze Mazowsza obiecywały przed laty, że wraz z uruchomieniem portu powstanie bezpośrednie połączenie kolejowe. Nic z tego nie wyszło. W stronę lotniska można jechać koleją, ale na stacji PKP Modlin trzeba przesiadać się do wahadłowego autobusu. Uciążliwe jest to zwłaszcza dla osób z większym bagażem. Jadąc własnym samochodem czy taksówką, narażeni jesteśmy na spore korki na trasie gdańskiej w Łomiankach. Czasem taki przejazd może zająć nawet półtorej godziny.

* Nie do końca przeszkoleni pracownicy. Zdarza się, że w czasie ogromnego tłoku gubią się. Skargi napływają także na wynajęte przez przewoźników firmy zajmujące się odprawą podróżnych. Zdarzało się, że ich pracownicy nie potrafili pomóc obcokrajowcom, bo nie mówili po angielsku.

* Brak klimatyzacji w terminalu. W gorące letnie dni w środku jest piekło. Klimatyzacja ma się ponoć pojawić przed następnym latem, ale nie wiadomo, czy ta obietnica zostanie spełniona.

* Pas startowy. O problemach z betonową częścią pasa, która teraz się kruszy, wiadomo było już wiosną. Pojawiło się na nim wiele tzw. mikropęknięć. Już wtedy wykonawca musiał je łatać specjalną mieszanką żywic. Wtedy wiceprezes portu Marcin Danił zapewniał, że pas nie będzie już pękał ani się kruszył. Jak widać, były to płonne obietnice.

Źródło: Gazeta.pl

Be Sociable, Share!

Wizyt: 361

Tagi: , , ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie