Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Okęcie blokuje rozwój regionów?

Okęcie blokuje rozwój regionów?

14 czerwca 2005

Ruch pasażerski w Polsce rośnie niezwykle dynamicznie. Coraz śmielej do gry włączają się lotniska regionalne. Jednak brak środków na modernizację oraz niejasna struktura własnościowa może skutecznie zahamować ten rozwój.

Be Sociable, Share!


Terenami, na których znajdują się lotniska regionalne w Polsce najczęściej dysponuje wojsko oraz przedsiębiorstwo Polskie Porty Lotnicze. Jak podaje Gazeta Prawna, PPL jest właścicielem większości polskich lotnisk, na których postępuje jak monopolista. Interesy Okęcia są przedkładane ponad rozwój lotnisk regionalnych.

Edyta Mikołajczyk, rzecznik Polskich Portów Lotniczych jest innego zdania. Zauważa, iż w 100 proc. do PPL należą tylko lotniska: na Okęciu w Warszawie, w Rzeszowie i Zielonej Górze. „W ciągu 10 lat zainwestowaliśmy 300 mln zł w infrastrukturę polskich lotnisk. W III lub IV kwartale br. zamierzamy uruchomić lotnisko dla tanich linii i czarterów w Modlinie – mówi cytowana przez Gazetę Prawną Edyta Mikołajczyk.

Tymczasem najdynamiczniej rozwijającym się portem lotniczym w Europie są Katowice, gdzie mieści się baza WizzAir. W 2004 r. port w Pyrzowicach obsłużył 622 tys. pasażerów czyli o 264 proc. więcej niż w 2003 r. Nowe połączenia lotnicze to także nadzieja dla Łodzi, Bydgoszczy, a zwłaszcza Rzeszowa, skąd nie było dotychczas lotów międzynarodowych.

Port obsługujący turystów chcą uruchomić władze Torunia. O budowie pasa startowego i lądowiska dla helikopterów w Michałkowie pod Kaliszem mówią samorządy z Ostrowa Wlkp. i Kalisza, które powołały Fundację Rozwoju Lotniska Wielkopolska Południowa.

Regiony chcą rozwijać ruch lotniczy nie tylko między polskimi miastami, ale także przyciągać zagraniczne linie lotnicze. Przykładem jest tutaj malutki port w Rzeszowie, któremu udało się nawiązać współpracę z Ryanair.

Szansą dla lotnisk regionalnych, które borykają się z brakiem środków na modernizację może być pomoc ze środków unijnych. Do tej pory Bruksela wsparła rozwój 50 lotnisk w Europie. Czas żeby z unijnych środków mogły skorzystać lotniska w naszym kraju.

PK na podst. Gazety Prawnej

Be Sociable, Share!

Wizyt: 298

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie