Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Z Europy

Nowy terminal w Dublinie

4 września 2006

Dublin Airport Authority – firma zarządzająca lotniskiem w Dublinie poinformowała o planach budowy nowego Terminalu 2 w Dublinie. Budowa ma się rozpocząć w drugim kwartale 2007 roku, zaś jej zakończenie planowane jest na jesień 2009 roku. Nowy terminal będzie obsługiwać do 15 milionów pasażerów rocznie, zaś łącznie w istniejącym terminalem 35 milionów.

Be Sociable, Share!


Terminal 2 powstanie blisko ronda przy istniejącej już drodze dojazdowej do lotniska. Planowane są oddzielne trasy dojazdowe do obu terminali oraz stacja metra i dworzec autobusowy.

Lotnisko w Dublinie jest najbardziej ruchliwym portem lotniczym w Irlandii. Władze lotniska planują, że do końca 2006 roku odprawionych zostanie ponad 20 milionów pasażerów.


W ubiegłym roku, rząd dał zgodę na wybudowanie drugiego terminala na dublińskim lotnisku, który miał kosztować do 170 mln euro a 270 mln euro wraz z dodatkowymi kosztami obejmującymi przygotowanie miejsca i wspomagającej infrastruktury, jak drogi dojazdowe, płyty postojowe czy stanowiska komunikacyjne.


 


Przewidywany na dzisiaj koszt przekracza o 46% zapowiadane w kwietniu 2005 roku 270 mln euro, dlatego każdy pasażer przylatujący czy odlatujący z dublińskiego lotniska będzie musiał zapłacić podatek w wysokości 7,50 euro.


 


Pasażerowie linii Ryanair wciąż będą obciążani dodatkowymi opłatami by opłacić drugi terminal, pomimo że sami nie będą z niego póki co korzystać. Przede wszystkim Aer Lingus oraz inne transatlantyckie  linie przewozowe  będą korzystać z nowego terminala.


 


Budowa konstrukcji T2 zostanie rozpoczęta w drugim kwartale przyszłego roku, a nowy terminal zostanie otwarty jesienią 2009 roku.


 


DAA powiedział że T2 „odmieni doznania pasażerów” korzystających z usług dublińskiego lotniska i umożliwi lotnisku obsługiwanie 35 mln pasażerów rocznie.


 


Polepszenie sytuacji nie jest trudnym zadaniem, gdyż na lotnisku panuje teraz straszny chaos, szczególnie podczas świąt narodowych we wczesnym sierpniu. Opóźnienie rządu  w podjęciu decyzji  kto powinien opiekować się nowym terminalem- już istniejąca załoga państwowa czy prywatna firma- zmusiło DAA to wybudowania tymczasowego długiego drewnianego trapu, by ułatwić przejście zatłoczonym pierem A starego terminala.


 


„T2 zapewni eleganckie i nowoczesne wejścia dla XXI- wiecznej Irlandii”, powiedział przewodniczący DAA Gary McGann. „Zapewni efektywne rozwiązanie dla obecnego deficytu  możliwości dublińskiego lotniska, które zaspokoi wymagania rządu na 2009 rok a także stanowi kamień milowy na drodze DAA w jego poświęceniu się w przewożeniu pasażerów”.


 


Drugi terminal miał być wybudowany 10 lat temu, a dzisiaj Zarząd Dublińskiego Lotniska zachwalał rozwój jakby był wynikiem poważnych planów.


 


DAA przechwalał się że T2 będzie jasnym, nowoczesnym budynkiem zaprojektowanym specjalnie by zaspokoić potrzeby podróżnych. Będą w nim duże przestrzenie: w punktach check-in, w punktach odbioru bagażu, punktach bezpieczeństwa oraz hali odlotów. Terminal o powierzchni 75,000 m² będzie posiadał ułatwienia dla podróżujących biznesmenów oraz rodzin z małymi dziećmi. Miejsca publiczne stworzą ciepłą i relaksującą atmosferę dla wylatujących i dla przylatujących pasażerów.


 


Zaplanowane zgłoszenie T2 zostanie złożone w tym tygodniu u kosula Fingal County razem z planowanym zgłoszeniem nowego budynku pier (Pier E), polepszoną siecią dróg wewnętrznych, akcjami oraz innymi związanymi z budową pracami. Koszt całkowity terminala oraz reszty nowej infrastruktury na budowę której zezwolenie wciąż jest oczekiwane, biorąc pod uwagę obecne ceny, wynosi ponad 600 m euro.


 


T2 zostanie wybudowane przy rondzie na obecnej drodze do terminala pierwszego. Jako część planów T2, standard dróg wewnętrznych dublińskiego lotniska zostanie podniesiony a same drogi zostaną zrekonstruowane by stworzyć oddzielne trasy do terminala 1 i terminala 2.  W planie jest tez budowa stacji metra oraz centrum transportu naziemnego.


 


T2 jest trzy kondygnacyjnym, krzywoliniowym budynkiem, który stoi okrakiem nad główną drogą dojazdową do terminala 1. Budynek składa się z dwóch głównych elementów: obszaru check-in oraz hali przylotów i odlotów- połączonych łącznikiem tworzącym część centralnej osi nowego budynku. Sposób w jakim T2 stoi okrakiem nad drogą oznacza że cały ruch drogowy w stronę terminala 1 będzie poruszał się pod tym łącznikiem.


 


W przestronnej przestrzeni check-in pasażerowie znajda prawie 60 tradycyjnych pulpitów check-in oraz dostatecznie duże budki samoobsługowe i samoobsługowe punkty oddawania bagażu. Przechodząc przez zcentralizowany obszar bezpieczeństwa, wejdą do dużej hali odlotów z kawiarenkami i punktami sprzedaży detalicznej oraz z widokiem na płytę lotniska. Następnie pasażerowie przejdą do drzwi na pokład w nowym pierze E, by wejść na pokład ich samolotu.


 


Nowe ułatwienia pozwolą przylatującym pasażerom przejść od bramek na ląd przez środek terminala bez zmiany poziomów. Inną cechą T2 będzie fakt, iż wszyscy pasażerowie będą przechodzić przez centrum budynku, bez względu na to czy odlatują czy przylatują.


 


Aer Lingus ma być głównym użytkownikiem T2, ale nowy terminal ma też gościć inne linie transatlantyckie czy lokalne. Nowy pier E o powierzchni 24,000 m², który jest prostopadły do T2 , będzie posiadał bramki dla 19 krótkodystansowych samolotów lub dla 8 długodystansowych samolotów.


 


Dyrektor naczelny DAA Declan Collier powiedział że podczas gdy T2 otwarto by w 2009 roku, pasażerowie korzystający z dublińskiego lotniska zaczęli by zauważać udogodnienia już w tym roku. Prace są obecnie prowadzone na obszarze 14, nowym parterze z check-in w terminala 1, który zostanie otwarty w grudniu tego roku. Konstrukcja piera D, który zostanie otwarty jesienią 2007 roku, jest również w trakcie budowy i stworzy on pełną życia halę odlotów z 14 nowymi wyjściami dla krótkodystansowych samolotów do szybkiego rozładunku.


 


„Działamy by dostarczyć nowych możliwości dublińskiemu lotnisku, aby to mogło zaspokoić potrzeby podróżujących oraz naszych partnerskich linii lotniczych”, i dodał „W ostatnich latach, udogodnienia w Dublinie nie dotrzymywały kroku ogromnemu wzrostowi liczby pasażerów. Lecz z pojawieniem się T2, piera E i naszego planu podniesienia standardu całego lotniska, zapewnimy wysokiej jakości, współczesne lotnisko przeznaczone dla irlandzkich podróżnych oraz odwiedzających ten kraj. Chcielibyśmy również dodać że oszczędne podstawy naszych planów, będą potwierdzone niezależną weryfikacją wydatków przeprowadzoną przez konsultantów wyznaczonych przez rząd”.


 


Dodał że plany na T2 i pier E są kluczowymi elementami dużego programu rozwoju lotniska, który obejmuje również nowy równoległy pas startowy, rozbudowę już istniejącego terminala 1 oraz kilka innych prac podnoszących standard lotniska zaplanowanych na najbliższe 10 lat.


 


Projekt T2 oraz związanej z nim infrastruktury został rozwinięty po szczegółowej konsultacji z liniami lotniczymi oraz innymi udziałowcami dublińskiego lotniska. Proces ten ujawnił znacznie bardziej agresywne plany względem lotniska ze strony linii lotniczych niż były przewidywane, kiedy to rok temu DAA opublikowało wstępne plany na rozwój lotniska.


 


„Nasze poświęcenie się by zaspokajać potrzeby wszystkich naszych klientów z linii lotniczych oraz pasażerów jak tylko można najlepiej, doprowadziło do znacznego wzrostu skali naszych wstępnych planów na rozwój lotniska oraz do przyspieszenia prac związanych z infrastruktura naokoło nowego terminala” powiedział Declan Collier.


 


„Dzisiaj ogłaszamy że długoterminowe plany DAA na rozwój dublińskiego lotniska przekroczą 1,2 bn euro przewidywane przez zeszłoroczne projekty. Jesteśmy obecnie związani umową z Regulatorem oraz innymi udziałowcami ze względu na tą inwestycję”.


 


T2 zostało zaprojektowane przez zespół Arup, Pascall + Watson and Mace. Konsorcjum zostało wyznaczone na menadżera projektu oraz projektanta T2, piera E oraz wszystkich związanych z nimi prac integracyjnych. Firmy pracowały wcześniej nad innymi projektami  dużych lotnisk, takich jak terminal 5 lotniska Heathrow, nowy terminal 3 lotniska Beijing, międzynarodowe lotnisko Chek Lap Kok w Hong Kongu oraz międzynarodowe lotnisko Seeb w Omanie.


 

Be Sociable, Share!

Wizyt: 5 938

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie