Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Nowy sposób UE na pył wulkaniczny

1 czerwca 2010

Wytyczne ogłoszone w ostatnich dniach przez Komisję Europejską mają pomóc w ograniczeniu konieczności zamykania lotnisk bez uszczerbku dla bezpieczeństwa lotów.

Be Sociable, Share!


Ulepszony mechanizm reagowania kryzysowego to rezultat wspólnych prac Komisji Europejskiej, Eurocontrol i Europejskiej Agencji Bezpieczeństwa Lotnictwa (EASA) z liniami lotniczymi, regulatorami rynku oraz producentami samolotów i silników lotniczych, prowadzonych przez ostatni miesiąc.

Wypracowane rozwiązanie pozwoli Państwom Członkowskim UE na większą elastyczność w podejmowaniu decyzji o zamykaniu i otwieraniu ich przestrzeni powietrznej przy jednoczesnym zachowaniu najwyższych standardów bezpieczeństwa. Ponadto, Komisja Europejska oraz Eurocontrol zdecydowały o utworzeniu Europejskiej Komórki Koordynacji Kryzysowej ds. Lotnictwa (EACCC), by umożliwić w przyszłości sprawne reagowanie na wszelkie sytuacje kryzysowe o zasięgu paneuropejskim, które poważnie wpływają na sektor lotnictwa cywilnego.
Wiceprzewodniczący Komisji Europejskiej, odpowiedzialny za dziedzinę Transportu, powiedział: „To znaczący krok służący zmniejszeniu negatywnych skutków kataklizmu naturalnego, z powodu którego ucierpiały linie lotnicze i pasażerowie w całej Europie. Kryzys, którego byliśmy świadkami, odsłonił potrzebę koordynacji działań na szczeblu europejskim”.

Jak działa ulepszony mechanizm?

Nowe podejście zakłada tworzenie przez EASA rekomendacji bezpieczeństwa (biuletynu informującego o bezpieczeństwie) w oparciu o strefy przestrzeni powietrznej wyznaczone przez organizację Eurocontrol. Poszczególne strefy oznaczane będą kolorami na wzór tych, których używa Centrum Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego (VAAC) na tworzonych przez siebie mapach. Są to:

1. Biała strefa, w której może odbywać się regularny ruch lotniczy;
2. Czerwona strefa, w której występują pewne ilości pyłu wulkanicznego, ale EASA dopuszcza ruch lotniczy na tym obszarze;
3. Szara strefa, w której loty są dozwolone tylko pod pewnymi warunkami;
4. Czarna strefa, w której EASA rekomenduje całkowite wstrzymanie ruchu lotniczego ze względu na zbyt wysoką koncentrację pyłu w powietrzu, przekraczającą bezpieczny poziom tolerancji technicznej silników samolotów.
Zmiana dotychczasowego podejścia polega głównie na zwiększeniu stopnia szczegółowości przy określaniu stref, do których stosuje się wzmocnione procedury, wskutek czego powstała strefa szara. Dzięki temu Państwa Członkowskie będą miały większą elastyczność w zarządzaniu swoją przestrzenią powietrzną, przy jednoczesnym zapewnieniu bezpieczeństwa lotów.

Centrum Doradcze ds. Pyłu Wulkanicznego (VAAC) z siedzibą w Londynie będzie publikowało w 6-godzinnych odstępach mapy z określeniem stref. Eurocontrol zaś udostępni te mapy ze wszelkimi aktualizacjami na stronie: https://www.cfmu.eurocontrol.int/PUBPORTAL/gateway/spec/index.html
Państwa Członkowskie zaś będą zobowiązane do publikowania informacji o podejściu zastosowanym na podlegającej im przestrzeni powietrznej, a służby odpowiedzialne za żeglugę powietrzną będą miały za zadanie wprowadzać wszelkie restrykcje we współpracy z Central Flow Management Unit (CFMU).

Źródło: Komunikat Komisji Europejskiej z 21 maja 2010 r./oprac. Europejskie Centrum Konsumenckie


Europejskie Centrum Konsumenckie (ECK) działa w Polsce od roku 2005 na mocy porozumienia pomiędzy Komisją Europejską a Urzędem Ochrony Konkurencji i Konsumentów (UOKiK). Centrum należy do sieci ECC-Net działającej w krajach członkowskich Unii Europejskiej, Norwegii i Islandii. ECK prowadzi działalność informacyjno-doradczą dla konsumentów w zakresie ich praw w Unii Europejskiej oraz pomaga w polubownym rozwiązywaniu sporów transgranicznych. Centrum jest łącznikiem pomiędzy indywidualnymi konsumentami mieszkającymi w krajach UE, a różnymi organizacjami i instytucjami rozwiązującymi poszczególne problemy konsumentów, w tym m.in. centra sieci ECC-Net i FIN-Net w Unii Europejskiej, Islandii i Norwegii, UOKiK, Wojewódzkie Urzędy Marszałkowskie, Miejscy i Powiatowi Rzecznicy Konsumentów, Arbiter Bankowy, Biuro Rzecznika Ubezpieczonych, Urząd Lotnictwa Cywilnego, Urząd Komunikacji Elektronicznej, pozarządowe organizacje konsumenckie.

ECK

Be Sociable, Share!

Wizyt: 67

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie