Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Nowoczesna sprzedaż biletów lotniczych na świecie. Czy może byc taniej?

28 grudnia 2011

Autorem poniższego artykułu jest Michael Miller, vice prezes wydziału strategii sprzedaży Amerykańskiego Instytutu Awiacji. W dzisiejszych czasach linie lotnicze sprzedają bilety na dwa sposoby: przez swoje strony www i call center (kanał bezpośredni) oraz przez agentów turystycznych, biura i komercyjne serwisy sprzedażowe (kanał pośredni).

Be Sociable, Share!


Autorem poniższego artykułu jest Michael Miller, vice prezes wydziału strategii sprzedaży Amerykańskiego Instytutu Awiacji.

W dzisiejszych czasach linie lotnicze sprzedają bilety na dwa sposoby: przez swoje strony www i call center (kanał bezpośredni) oraz przez agentów turystycznych, biura i komercyjne serwisy sprzedażowe (kanał pośredni).

Szacuje się, że około 60% z ponad miliarda biletów sprzedawanych rocznie, przechodzi przez kanały pośrednie, a główni gracze to Amadeus, Galileo i Sabre, czyli 3 największe systemy dystrybucji globalnej (GDS).

Systemy GDS pobierają opłatę od linii za każdy sprzedany bilet, przy czym średnia opłata to około 12$.

Pomnóżmy te $12 razy 600,000,000 biletów rocznie i wychodzi nam około 7 miliardów $. Z tej sumy rzecz jasna GDSy wypłacają prowizję pozostałym pośrednikom: biurom podróży, portalom internetowym i agentom.

Ogólnie rzecz biorąc, dla porównania, linie lotnicze płacą około $2 – $3 za każdy bilet sprzedany czy to przez własną stronę, czy przez bezpośredniego przedstawiciela.

Czyli w kanale bezpośrednim wychodzi około 80% taniej na korzyść przewoźnika. Ale co z różnicą tych 10$? No więc sprawa jest chyba oczywista: jeśli linia lotnicza ma wydać dodatkowe pieniądze na prowizję dla systemu sprzedaży, rzecz jasna zapłaci za nie…pasażer.

Oczywistym faktem jest, że systemy globalnej dystrybucji są niezmiernie ważne w transporcie lotniczym i nie ma możliwości aby z nich zrezygnować czy zmniejszyć ich udział w rynku.

Jednakże, istnieje kilka pomysłów na usprawnienie technologiczne tego procesu sprzedaży, zmodernizowanie modelu biznesowego współpracy i finalnie – obniżenie kosztów biletu dla przysłowiowego Kowalskiego.

Czy to realne? Poniższe grafiki pokazują jak ten mechanizm działa i co mogłoby się zmienić:

Be Sociable, Share!

Wizyt: 331

Tagi: , , , ,

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie