Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Lufthansa stworzy tanią linię lotniczą. Rzuca wyzwanie Ryanairowi

21 września 2012

Flagowy niemiecki przewoźnik chce połączyć swoje europejskie loty z należącą do Lufthansy linią Germanwings i stworzyć nowego taniego przewoźnika.

Be Sociable, Share!


Flagowy niemiecki przewoźnik chce połączyć swoje europejskie loty z należącą do Lufthansy linią Germanwings i stworzyć nowego taniego przewoźnika. Dzięki temu Lufthansa liczy na zwiększenie zysków przy jednoczesnym zmniejszeniu kosztów operacyjnych.
Lufthansa ogłosiła, że nowe tanie linie powstaną z połączenia spółki Lufthansa Direct Services, która obsługuje wszystkie krajowe i europejskie połączenia Lufthansy (z wyłączeniem głównych hubów linii we Frankfurcie i Monachium), oraz także należącego do Lufthansy taniego przewoźnika Germanwings. Nowe linie mają mieć na starcie 90 samolotów i planują przewozić 18 mln pasażerów rocznie. To prawie jedna piąta ruchu całej grupy Lufthansa, która obecnie w ciągu roku przewozi ok. 106 mln pasażerów. – Naszym celem jest zwiększenie efektywności i sprawienie, by pod jedną marką zwiększyć zyskowność tych połączeń – mówi prezes Lufthansy Christopher Franz. Na razie wiadomo, że siedziba nowych linii lotniczych będzie w Kolonii, nieznana jest jeszcze ich nazwa. O planach Lufthansy media poinformowały po raz pierwszy w kwietniu, wówczas roboczą nazwą przewoźnika było Direct 4 You, jednak teraz ta nazwa nie padła.

Lufthansa planuje stworzenie nowej marki, by skuteczniej rywalizować z tanimi liniami typu Ryanair, które podbierają jej klientów na europejskim niebie. Bo o ile Lufthansa świetnie sobie radzi w lotach międzykontynentalnych, to z powodu wyższych cen przegrywa rywalizację na trasach w Europie. Widać to w statystyce – tuż za grupą Lufthansy (w skład której oprócz Germanwings wchodzą m.in. Swiss i Austrian Airlines) drugim co do wielkości przewoźnikiem w Europie jest irlandzki Ryanair, który w ubiegłym roku przewiózł 76,4 mln pasażerów. Na czwartym miejscu w tym zestawieniu znalazł się inny tani przewoźnik – EasyJet z 55,5 mln pasażerów.

Niemiecki przewoźnik chce też znacząco zmniejszyć koszty operacyjne, które w związku ze wzrostem cen paliw poszły w górę. Dlatego podobnie jak najwięksi konkurenci Lufthansa planuje restrukturyzację, która ma jej przynieść 1,5 mld euro oszczędności do końca 2014 roku. W jej ramach przewoźnik planuje zwolnić 3,5 tys. pracowników w administracji i ok. tysiąca osób z obsługi pokładowej. Ogłoszone w maju plany już przynoszą pierwsze owoce – w II kw. zysk operacyjny Lufthansy skoczył o 28 proc. w skali roku i wyniósł 361 mln euro.

Jednak plany Lufthansy napotkały na opór związków zawodowych. Na początku września w wyniku całodobowego strajku związku Ufo zrzeszającego personel pokładowy Lufthansa była zmuszona do odwołania ponad 1 tys. z 1,8 tys. zaplanowanych lotów. Był to efekt załamania się trwających ponad rok negocjacji w sprawie podwyżek pensji dla personelu pokładowego – po trzech latach bez podwyżek pracownicy Lufthansy chcą podniesienia ich uposażeń o 5 proc., czego Lufthansa nie chce im na razie zagwarantować. Obie strony zgodziły się na mediacje, które będzie prowadził Bert Rürup, były główny doradca ekonomiczny niemieckiego rządu. Oczekuje on, że Lufthansa porozumie się ze związkami do końca października.

Eksperci pozytywnie wypowiadają się o planach Lufthansy. – W przeciwieństwie do tanich linii są przewoźnikiem sieciowym, więc muszą generować ruch w swoich hubach. Mogą jednak ciąć koszty pracy i tę drogę uważam za słuszną – mówi Peter Oppitzhauser, analityk Credit Agricole. Wskazuje się też na inną przewagę – o ile tanie linie typu Ryanair latają na mniejsze lotniska oddalone często o 100 lub więcej kilometrów od centrów miast, o tyle Lufthansa lata na główne europejskie lotniska. Jeśli różnica w cenie nie będzie duża, klienci mogą wybrać większy komfort oferowany przez Niemców.

Lufthansa nie jest jedynym dużym przewoźnikiem, który planuje stworzenie tanich linii. Podobne plany mają francusko-holenderskie linie Air France-KLM, które od miesięcy rozważają rozwijanie istniejących już tanich linii Transavia, w których pakiet kontrolny mają Holendrzy.

Wyborcza.biz

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie