Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Porty lotnicze - Aktualności

Lotnisko da impuls do rozwoju

Lotnisko da impuls do rozwoju

4 maja 2005

Reaktywowanie lotniska w Zegrzu Pomorskim może dać naszemu regionowi tylko korzyści – twierdzą koszalińscy przedsiębiorcy.

Be Sociable, Share!


Cywilny ruch lotniczy uruchomiony został w Zegrzu w 1970 r. W latach 70. i 80. przewijało się przez to lotnisko od 40 do 86 tys. pasażerów rocznie. Ponieważ zapotrzebowanie na przeloty było dużo większe niż możliwości przepustowe portu, minister komunikacji podjął decyzję o budowie nowego dworca pasażerskiego. Rozpoczęte w 1989 r. prace budowlane zostały jednak przerwane, a pod koniec 1991 r. połączenie lotnicze z Zegrzem zlikwidowano. Lotnisko trafiło w ręce Ministerstwa Obrony Narodowej. Wojsko użytkowało je przez następne dziewięć lat, tj. do czasu likwidacji jednostki lotniczej. Od 2002 r. lotnisko należy do Agencji Mienia Wojskowego i to od niej w zeszłym roku Stowarzyszenie Gmin i Powiatów Pomorza Środkowego je wydzierżawiło za symboliczne trzy tys. zł (Koszalin samodzielnie nie mógł przejąć ani wydzierżawić lotniska, gdyż jest ono poza granicami miasta).

Należące do Stowarzyszenia okołokoszalińskie gminy nie kwapią się do udziału finansowego w kosztach utrzymania lotniska. Dalej cały ciężar spoczywa na Koszalinie. Złośliwcy mówią nawet, że lotnisko to po prostu „kolejna ambicyjka” prezydenta Mirosława Mikietyńskiego.

Lotnisko jest jednak potrzebne przedsiębiorcom. Oni najlepiej wiedzą, ile interesów przeszło im koło nosa z powodu niedogodnej komunikacji. Żaden szanujący się biznesmen nie zdecyduje się na inwestowanie tam, dokąd podróż służbowa w tę i z powrotem trwa ponad dobę. Modernizacja tras dojazdowych: tzw. szóstki (Szczecin – Gdańsk) i jedenastki (Koszalin – Poznań) przewidziana jest dopiero po 2013 r.!

Nawet gdyby się rozpoczęła terminowo, to na komfort jazdy samochodem będzie można liczyć około r. 2020. Tymczasem w opracowywanym właśnie Narodowym Planie Rozwoju na lata 2007-2013 przewiduje się rozbudowę i modernizację lotnisk regionalnych oraz włączenie lotnisk wojskowych do cywilnej komunikacji lotniczej. Są więc całkiem realne szanse na pieniądze już za półtora roku.

Zdaniem przedsiębiorców z Rady Gospodarczej prezydent Mikietyński powinno się utrzymać stan istniejący, czyli – jeśli miasto na to stać, dalej poprzez Stowarzyszenie łożyć na utrzymanie i ochronę lotniska. Ponadto należy zlecić Politechnice Koszalińskiej albo Akademii Ekonomicznej w Poznaniu przygotowanie profesjonalnego biznesplanu, z którego będzie wynikać, kto może być zainteresowany połączeniem lotniczym z regionem i ile region straci, jeżeli lotnisko nie wznowi ruchu pasażerskiego i towarowego.

PK na podst. Głosu Pomorza

Be Sociable, Share!

Wizyt: 241

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie