Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Lotnisko Chopina Warszawa

Lotnisko Chopina wprowadza koordynację rozkładu lotów

24 marca 2012

W nocy z soboty na niedzielę 24/25 marca na Lotnisku Chopina w Warszawie po raz pierwszy w historii wprowadzona zostanie koordynacja rozkładów lotów. Decyzję w tej sprawie wydał w ubiegłym roku prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego.

Be Sociable, Share!


W nocy z soboty na niedzielę 24/25 marca na Lotnisku Chopina w Warszawie po raz pierwszy w historii wprowadzona zostanie koordynacja rozkładów lotów. Decyzję w tej sprawie wydał w ubiegłym roku prezes Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Na czym polega ta procedura – pytamy Małgorzatę Krakowinską z firmy Airport Coordination Limited (ACL), która pełni funkcję koordynatora dla warszawskiego portu.
Lotnisko Chopina wprowadza koordynację rozkładu lotów

Komu bardziej potrzebny jest koordynator: lotniskom czy liniom lotniczym?

Koordynacja slotów jest konieczna, w przypadku gdy popyt ze strony linii lotniczych zaczyna przewyższać dostępną przepustowość lotniska. Koordynowanie operacji w godzinach szczytu umożliwia płynne funkcjonowanie lotniska oraz zapobiega nadmiernemu obłożeniu portu i powstawaniu opóźnień. W przypadku Lotniska Chopina mamy ponadto do czynienia z ograniczeniami wykonywania operacji w porze nocnej, do których linie lotnicze muszą się dostosować. Koordynacja im w tym pomoże. Dlatego zarówno przewoźnicy, jak i lotniska skorzystają na wprowadzeniu nowych procedur.

Dlaczego koordynacją nie może się zajmować podmiot powołany wspólnie przez port i przewoźników?

Zasady koordynacji slotów określone są w Rozporządzeniu 95/93, wyznaczającym ramy dla koordynacji obowiązujące w całej Unii Europejskiej. Zgodnie z tymi przepisami za wyznaczenie koordynatora odpowiadają poszczególne państwa członkowskie. W Polsce obowiązek ten spoczywa na Prezesie Urzędu Lotnictwa Cywilnego. Przy wyborze koordynatora ULC konsultował się ze wszystkimi zainteresowanymi podmiotami – liniami lotniczymi, operatorami lotnisk oraz służbami Kontroli Ruchu Lotniczego, dlatego wyznaczenie firmy ACL odzwierciedla wspólną opinię wszystkich zaangażowanych stron.

W jaki sposób koordynacja zmienia pracę lotniska?

Koordynacja służy zarządzaniu dostępną przepustowością lotniska i zmniejszeniu obciążeń infrastruktury terminalowej i dróg startowych w szczytowych okresach. Wyrównanie obłożenia prowadzi do zmniejszenia opóźnień i pozwala na bardziej efektywne funkcjonowanie całego lotniska.

I przewoźnicy się na to godzą? Są przecież określone godziny, w których więcej ludzi chce lecieć w określonym kierunku co oznacza, że rejsy o tej porze są bardziej zyskowne. Np. z Warszawy do Londynu lata się najczęściej około godziny siódmej rano, żeby zdążyć na spotkania o dziewiątej w City. Slot o tej porze przyznany jednej linii lotniczej praktycznie likwiduje konkurencję na tym kierunku. Czy to nie droga do monopolu?

Zgodnie z unijnym Rozporządzeniem promowanie konkurencji jest jednym z kryteriów przydzielania slotów. Przykładowo, linia zamierzająca uruchomić operacje na trasie wewnątrz UE obsługiwanej przez mniej niż trzech przewoźników będzie traktowana priorytetowo. W godzinach szczytu uzyskanie slotu może być trudniejsze, ale linie mają różne preferencje jeśli chodzi o czasy operacji. Na trasie Warszawa-Londyn, LOT i British Airways latają według różnych rozkładów, co wynika z konkretnych uwarunkowań na lotniskach, które pełnią rolę hubów dla tych linii. W praktyce, koordynator stara się stosować równe i uczciwe zasady w procesie przydzielania slotów, dając podmiotom korzystającym z jego usług jak największe pole manewru.

Jak wygląda technicznie przydzielanie slotów przewoźnikom?

Sloty są przydzielane nieodpłatnie zgodnie z zasadami i kryteriami określonymi w unijnym Rozporządzeniu dotyczącym przydzielania slotów i międzynarodowymi wytycznymi dla branży.

Sloty przydzielane są na cały sezon (letni lub zimowy). Wstępny przydział slotów odbywa się w listopadzie, w przypadku najbliższego sezonu letniego, i w czerwcu – na sezon zimowy. Każdego sezonu Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) organizuje konferencję slotową, na której linie lotnicze z całego świata mogą spotkać się z koordynatorami i uzgodnić rozkłady w obrębie swoich siatek połączeń, uzyskując odpowiednie czasy startów i lądowań.

Od czego zależy długość slotu, albo liczba slotów w godzinie?

Liczba slotów w ciągu godziny zależy od przepustowości dróg startowych, którą kontrolerzy są w stanie zarządzać w sposób ciągły i bezpieczny, bez powodowania większych opóźnień. Pod uwagę brane są również inne czynniki, takie jak konfiguracja dróg startowych i kołowania, typy statków powietrznych korzystających z lotniska oraz czas zajęcia dróg przez dany samolot. Na chwilę obecną przepustowość lotniska w Warszawie wynosi 38 operacji na godzinę w porze dziennej.

Co się dzieje, gdy odlot się opóźnia i samolot nie może wystartować w czasie przydzielonego mu slotu?

Przydzielanie slotów to narzędzie planowania, bazujące na czasach przekazywanych przez linie lotnicze, tych samych, które pasażerowie widzą na swoich biletach. W przypadku standardowych opóźnień, które czasem się zdarzają, zmiany slotów nie są konieczne. O ile przewoźnik nie wykorzystuje innych przedziałów czasowych w sposób celowy i nagminnie, co stanowi nadużycie, nie przewiduje się żadnych kar za opóźnienia.

W jaki sposób koordynator radzi sobie z sytuacjami, których nie da się przewidzieć – np. załamanie pogody, albo lądowanie awaryjne?

Jak juz wspomniałam – przydział slotów to narzędzie służące planowaniu. Tego typu nieprzewidziane problemy rozwiązywane są na bieżąco przez kontrolerów i służby operacyjne lotniska.

Jeśli dobrze rozumiem, to koordynacja na Lotnisku Chopina nie ogranicza się tylko do jednorazowego przyznania slotów przed sezonem, ale jest procesem ciągłym, wymagającym stałego zaangażowania koordynatora. Czy tak jest na wszystkich koordynowanych lotniskach na świecie?

Wstępny przydział slotów odbywa się w listopadzie dla sezonu letniego i w czerwcu dla zimowego. Jednak po tych wstępnych ustaleniach rozkłady są stale modyfikowane przez linie lotnicze, dochodzą także loty czarterowe i biznesowe. Proces ten wygląda tak samo na wszystkich koordynowanych lotniskach.

Czy to prawda, że Warszawa była dotychczas największym niekoordynowanym lotniskiem w Europie?

Tak. Port lotniczy w Warszawie był największym europejskim lotniskiem nie podlegającym ani koordynacji, ani organizacji rozkładów, tak jak to zdefiniowano w Rozporządzeniu slotowym. Organizacja rozkładów przypomina koordynację slotów, jest tylko nieco mniej oficjalna.

Sądzi Pan, że to dobrze, że wprowadzamy tu stałą koordynację rozkładów?

W przypadku Lotniska Chopina decyzję o wprowadzeniu koordynacji podjął Prezes ULC, jednak z doświadczenia ACL wynika, że system koordynacji rozkładów i cyklicznych przeglądów przepustowości, przeprowadzanych przez Komitet Koordynacyjny, jest korzystny zarówno dla lotnisk i przewoźników, jak i pasażerów, ponieważ prowadzi do zwiększenia przepustowości i podniesienia efektywności pracy lotniska.

Rozmawiał Przemysław Przybylski

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie