Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Losy LOTu

Losy LOTu

9 lutego 2008

Polskie linie lotnicze LOT chwalą się dobrymi wynikami. Jednak prywatyzacja przewoźnika odbędzie się o rok później – dopiero w 2009. Ministerstwo Skarbu przekłada prywatyzację ze względu ma niesprzyjającą debiutom sytuację na giełdzie oraz pogarszające się warunki na rynku przewozów lotniczych.

Be Sociable, Share!


Resort dementuje informacje, że LOT ma być sprzedany Lufthansie. Trwają rozmowy z potencjalnymi inwestorami, głównie z funduszami inwestycyjnymi.

Zysk z przewozów LOT w 2007 roku wyniósł 83 mln zł. To ogromny skok, bo rok wcześniej działalność podstawowa przyniosła przewoźnikowi 43 mln zł straty. O 15 proc. wzrosła liczba klientów LOT, o 7 proc. wzrosła liczba połączeń.


Niestety, 2008 rok nie musi już być tak rewelacyjny. Wzrosną koszy paliwa, wydatki na szkolenia pilotów, podwyżki płac, nowy terminal na Okęciu oraz opłaty dla Agencji Żeglugi Powietrznej. Spółka czeka także na decyzje Skarbu Państwa o jej dalszych losach.


Z przyszłością LOT związany jest projekt ewentualnej budowy nowego lotniska centralnego dla Polski. Takie lotnisko musi mieć linie, które będą na nim opierać swoją działalność. Budowa nowego portu przesiadkowego (hubu) znajduje się obecnie w strategii LOT. Jeżeli, jednak, znaczące udziały w spółce będzie miała Lufthansa, to nowe lotnisko centralne nie powstanie. Niemcy mają bowiem dwa własne huby: w Monachium i Frankfurcie, a trzeci, koło Berlina, zostanie oddany do użytku już za trzy lata.


Skarb Państwa szuka inwestora strategicznego dla LOT, ale nie chce, by była to Lufthansa. Niewykluczone jednak, że Niemcom swoje udziały sprzeda syndyk Swiss Airlines. Mimo niechęci resortu, w ręce niemieckiego przewoźnika może trafić 25,1 proc. akcji, które posiada syndyk. Skarb Państwa chce je odkupić, nie jest to jednak proste. Za przyznanie Skarbowi Państwa prawa pierwokupu syndyk oczekuje specjalnych przywilejów w postaci dodatkowych 10 proc. ich wartości.


Tymczasem, linie Swiss, które niespełna rok temu zostały przejęte przez Lufthansę rozwijają się teraz najszybciej w Europie. Christopher Franz, prezes szwajcarskich linii lotniczych Swiss, twierdzi, że przewoźnik nadal ma znaczną autonomię. Nie obyło się bez protestów wewnątrz kraju, kiedy linie przejęła niemiecka firma. Jednak, według władz Swiss, najważniejsze jest, czy firma daje miejsca pracy, gdzie płaci podatki, czy jej właściciel inwestuje w nią. Obecnie linie muszą przyjąć nowych pracowników, by nadążyć za rozwojem.


Obecnie obaj przewoźnicy skutecznie współdziałają. Np. na niektórych trasach zostały dopasowane rozkłady linii, i zamiast zabierać sobie pasażerów, razem przewożą więcej. Na przykład do Rijadu w Arabii Saudyjskiej Swiss lata cztery razy w tygodniu, Lufthansa trzy razy w tygodniu, i w ten sposób mają codziennie połączenie. Bez Lufthansy,  sami musieliby z tego połączenia zrezygnować z powodu braku samolotów.
Prezes szwajcarskich linii uważa, ze konsolidacja na rynku lotniczym jest przesądzona. – Nie mam wątpliwości, że wszystko skupi się wokół grupy Lufthansy, KLM/Air France i British Airways – mówi Franz.


Na podstawie Rzeczpospolitej

/KY/

Be Sociable, Share!

Wizyt: 496

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie