Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Linie zarabiają miliony na opłatach dodatkowych

Linie zarabiają miliony na opłatach dodatkowych

18 września 2013

Płatne usługi dodatkowe wprowadziła już niemal każda linia lotnicza na świecie. To ogromny biznes, a przychody z nich stanowią czasem kilkadziesiąt procent wszystkich przychodów danej linii. Jak dotąd przewoźnicy zarobili na nich ponad 27 mld dol. rocznie.

Be Sociable, Share!


Płatne usługi dodatkowe wprowadziła już niemal każda linia lotnicza na świecie. To ogromny biznes, a przychody z nich stanowią czasem kilkadziesiąt procent wszystkich przychodów danej linii. Jak dotąd przewoźnicy zarobili na nich ponad 27 mld dol. rocznie.
Cennikom linii lotniczych przyjrzeli się analitycy firmy Idea Works. W raporcie informują, że w 2008 r., gdy opłaty dodatkowe w przypadku linii lotniczych jeszcze raczkowały, w grę nie wchodziły wielkie kwoty. 23 światowym przewoźnikom, którzy je wówczas wprowadzili, zapewniło to przychód rzędu 2,45 mld dol.

Dodatkowe opłaty, dodatkowy zysk

W 2012 r. znacznie zwiększyły się przychody i liczba przewoźników, którzy zarabiają na dodatkowych opłatach. Z szacunków Idea Works wynika, że 53 linie lotnicze na opłatach dodatkowych zainkasowały łącznie aż 27,1 mld dol. Opłaty te obejmują m.in. rezerwację miejsca, nadanie bagażu, prowizje dla linii lotniczych od hotelu czy wypożyczalni samochodów, z którymi mają umowy. Jak pisaliśmy na łamach wyborcza.biz , często opłaty te bywają niezwykle wysokie lub wręcz abstrakcyjne. Zdaniem analityków jedne linie otwarcie chwalą się przychodami z dodatkowych źródeł, inne w sprawozdaniach finansowych je kamuflują.

Istotne źródło dochodów

Opłaty dodatkowe to dla wielu przewoźników bardzo istotne źródło dochodów stanowiące kilkadziesiąt procent całkowitych przychodów. Amerykańska tania linia lotnicza Spirit jest pod tym względem liderem. Zyski z opłat dodatkowych w 2012 r. wyniosły niemal 508 mln dol., co stanowi ok. 38 proc. jej rocznych przychodów. Średnio jeden pasażer podczas lotu samolotem Spirit na opłaty dodatkowe przeznaczył 48 dol. Inna tania linia lotnicza z USA Allegiant Air na opłatach dodatkowych zarobiła w 2012 r. ponad 271 mln dol. (29 proc. całego rocznego przychodu). Dobrze wychodzi też na tym brytyjska tania linia Jet2.com, która na opłatach zarobiła w 2012 r. 215 mln dol. (26,5 proc. całkowitych rocznych przychodów).

Na opłatach dodatkowych najmniej zarabiają linie Emirates i narodowy przewoźnik w Indonezji – Garuda. W przypadku pierwszej z nich wpływ z opłat dodatkowych to 105 mln dol., czyli niespełna 0,5 proc. wszystkich rocznych przychodów. Pasażer jednorazowo na dodatkowe opłaty wydał średnio nieco ponad 3 dol. Garuda zarobiła jeszcze mniej – 7 mln dol. (0,2 proc. wszystkich rocznych przychodów). Pasażer na usługi dodatkowe wydał średnio 34 centy.

Rekordziści

Te zarobki bledną w porównaniu do sum, jakie zainkasowali z opłat dodatkowych najwięksi gracze. Amerykański przewoźnik United Airlines w 2012 r. na opłatach dodatkowych zarobił aż 5,3 mld dol. (to 14,5 proc. całkowitych rocznych przychodów).Również amerykański przewoźnik Delta zarobił na nich ponad 2,5 mld dol. (8 proc. całkowitych przychodów). Linie American zarobiły niecałe 2 mld dol., a Air France – 1,2 mld dol.

Ile dorzuca pasażer Ryanaira?

W zestawieniu znalazła się popularna w Polsce irlandzka tania linia lotnicza Ryanair. W 2012 r. na opłatach dodatkowych zarobiła ponad 1,3 mld dol., co stanowi niecałe 22 proc. jej całkowitych rocznych przychodów. To oznacza, że średnio pasażer Ryanaira podczas przelotu na opłaty dodatkowe przeznaczył ponad 17 dol.

Info: wyborcza.biz

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie