Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Linie lotnicze pchają się po Boeinga 777X

19 listopada 2013

Nowy samolot amerykańskiego Boeinga będzie duży, wygodny i ekologiczny. Wygląda na to, że jego producent nie będzie miał problemu ze znalezieniem chętnych na maszynę. Linie lotnicze do tej pory zamówiły samoloty 777X za 95 mld dol.

Be Sociable, Share!


Nowy samolot amerykańskiego Boeinga będzie duży, wygodny i ekologiczny. Wygląda na to, że jego producent nie będzie miał problemu ze znalezieniem chętnych na maszynę. Linie lotnicze do tej pory zamówiły samoloty 777X za 95 mld dol.

Każdy nowy model wyprodukowany przez Boeinga przykuwa uwagę wielbicieli lotnictwa, którzy umawiają się na spotting, kiedy tylko maszyna po raz pierwszy ma pojawić się na najbliższym lotnisku. Raczej nie będą rozczarowani modelem 777X, bo duży samolot na papierze robi imponujące wrażenie. Rozpiętość skrzydeł nowego 777X będzie wynosiła 71 m. Sporo, bo – dla porównania – w przypadku Dreamlinera jest to 60 m. Mimo smukłej sylwetki 777X będzie największym dwusilnikowym odrzutowcem na świecie.

777X jest jednak warty uwagi nie tylko ze względu na wygląd. Inżynierowie firmy General Electric – dostawcy silników do 777X – z dumą podkreślają, że udało im się opracować jeden z najbardziej ekologicznych silników lotniczych, które pozwalają zmniejszyć zużycie paliwa o 12 proc. w stosunku do konkurencyjnych maszyn.

Od Lufthansy po Etihad

Zła wiadomość dla spotterów i entuzjastów technologii lotniczej jest taka, że zgodnie z zapowiedziami Boeinga regularne kursy 777X rozpoczną się dopiero około 2020 r. Wiadomo już jednak, w jakich barwach będą latały nowe maszyny: 34 takich samolotów zamówiła już niemiecka Lufthansa. Łącznie 225 samolotów trafi natomiast do bliskowschodnich linii: Emirates, Etihad Airways i Qatar Airways. Jak donosi”New York Times”, łączna wartość zamówień sięgnęła już 95 mld dol.

Rekordziści z Emirates

Rekordowe zamówienie złożyły linie Emirates, do których trafi łącznie 150 Boeingów 777X. Będzie to 35 mniejszych wersji maszyny (777-8X) oraz 115 większych (777-9X). Oprócz nich bliskowschodnie linie zamówiły również pięćdziesiąt Airbusów. Łączna wartość zamówienia to 99 mld dol. – jak donosi portal Fly4Free, jest to największe jednorazowe zamówienie w historii lotnictwa cywilnego.

Zdążyć przed Airbusem

O maszynach Airbusa warto wspomnieć z jeszcze jednego powodu. Boeing stara się maksymalnie przyspieszyć prace nad modelem 777X właśnie ze względu na rosnącą konkurencją ze strony Airbusa. Po serii poważnych problemów z luksusowym, choć awaryjnym Dreamlinerem kilka linii wykorzystujących dotąd Boeinga zdecydowało się na złożenie zamówienia u konkurencji – u europejskiego Airbusa. Jego model A350 zamówiły już Japan Airlines, które nie kryły rozczarowania psującymi się co chwila Dreamlinerami. Boeing pokłada więc spore nadzieje w modelu 777X i stara się maksymalnie przyspieszyć prace nad maszyną, by zdobyć jak najwięcej zamówień od linii, zanim zrobią to Europejczycy z Airbusem 350, który również nie wszedł jeszcze do eksploatacji.

Źródło: wyborcza.pl

Be Sociable, Share!

Wizyt: 551

Tagi: , ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie