Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Liczba biletów a liczba miejsc na pokładzie

30 sierpnia 2013

Nawet jeśli kupiłeś bilet lotniczy, możesz nie zostać wpuszczony na pokład. Tak działa overbooking. Brytyjska organizacja konsumencka sprawdziła, które linie lotnicze działają w ten sposób i jaką rekompensatę oferują w zamian.

Be Sociable, Share!


Nawet jeśli kupiłeś bilet lotniczy, możesz nie zostać wpuszczony na pokład. Tak działa overbooking. Brytyjska organizacja konsumencka sprawdziła, które linie lotnicze działają w ten sposób i jaką rekompensatę oferują w zamian.

Na tapecie Which? znalazło się 14 najpopularniejszych w Wielkiej Brytanii linii lotniczych. Część z nich to marki dobrze znane również pasażerom startującym z polskich portów lotniczych.

Rezygnujący ustępują miejsca nadprogramowym

Overbooking to dobrze znana w świecie linii lotniczych reguła, która opiera się na założeniu, że mimo kupionych już biletów, nie wszyscy pasażerowie stawiają się na odprawie w porcie lotniczym. Żeby zminimalizować koszty lotu z małą liczbą pasażerów i zapewnić sobie pełne obłożenie, przewoźnicy sprzedają więcej biletów na dany lot niż mają na pokładzie miejsc.

O szczegółach tych praktyk opowiadał w rozmowie z Bankier.pl Sebastian Mikosz, wówczas były, a dziś ponowny prezes PLL LOT. – Statystycznie, z bardzo wielu powodów, 10-15% pasażerów nie dociera na swój rejs. Czy to przez zmianę planów, czy to przez spóźnienie na wylot lub brak czasu na przesiadkę, pomimo teoretycznego wypełnienia w 100% samoloty zawsze odlatują z niewielką ilością pustych foteli – mówił. – Pozwala to liniom osiągnąć dodatkowe dochody, które oczywiście wpływają na możliwość tańszego sprzedawania biletów na każdy rejs.

Większość linii z nadwyżką biletów

Badaniu Wkich? poddano: Ael Lingus, Air Transat, British Airways, easyJet, Jet Airways, Jet2, Lufthansę, Monarch, Ryanair, Swiss Airlines, Thomas Cook Airlines, Thomson Airways, United Airlines i Virgin Atlantic. Ustalono, że 9 z tych 14 przewoźników lotniczych stosuje overbooking. Takich rozwiązań nie praktykują: Jet2, Monarch, Ryanair, Thomas Cook Airlines i Thomson Airways.

Rzecznik British Airways twierdzi, że do sytuacji, kiedy zbyt wielu pasażerów chce wejść na pokład, dochodzi rzadko. Linia easyJet poinformowała, że overbooking stosuje w przypadku tylko ok. 1% wszystkich lotów, a średni odsetek jej klientów, którzy nie docierają do lotniskowych bramek sięga 5%.

Zrezygnujesz – skorzystasz

Overbooking, choć zakrawa na bezwzględną praktykę, jest prawnie dozwolony w Unii Europejskiej. –Stąd również biorą się bardzo precyzyjnie wyliczone odszkodowania. Są one wypłacane tym pasażerom, którym z powodu overbookingu nie udało się wziąć na pokład – mówił Sebastian Mikosz. Obok zdefiniowanej przez UE wysokości rekompensaty, niektóre linie lotnicze stosują inne formy zadośćuczynienia. Jak ustaliła organizacja Which?, United Airlines i Air Transat zaoferują gotówkę lub vouchery.

Forma rekompensaty może być uzależniona od tego, czy linie zastosują własną metodologię wpuszczania na pokład, czy będą szukać ochotników do zrezygnowania z tego konkretnego lotu. W easyJet i Virgin Atlantic na gotówkę lub vouchery będą mogli liczyć ci, którzy dobrowolnie ustąpią miejsca innym.

Prawie nigdy nie lecisz na pewno

Przed ryzykiem podobnego zdarzenia teoretycznie można się zabezpieczyć. – Po pierwsze można się odprawiać przez internet, znacznie wcześniej przed przybyciem na lotnisko. Pozwala to być już zgłoszonym jako pasażer zgodnie z zasadą: „first come, first served” – podpowiadał Mikosz.

– Nie zmienia to jednak faktu, że najczęściej linie „wysadzają” pasażerów w kolejności taryf. Oznacza to niestety, że im droższy bilet, tym mniejsze prawdopodobieństwo pozostania na lotnisku. W praktyce nie spotkałem się z sytuacją, w której pasażer z biletem w klasie biznes nie poleciałby ze względu na overbooking. Linie posiadają zazwyczaj bardzo precyzyjne instrukcje dotyczące kolejności, w jakiej można nie zabierać pasażerów na pokład – mówił.

Info: Bankier.pl

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie