Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Lotnisko Szczecin Goleniów

Koszalin bardzo chce mieć lotnisko. Konkurencja dla Goleniowa

29 maja 2013

Na dzisiejszej sesji rada Koszalina podejmie uchwały dotyczące uruchomienia lotniska pasażerskiego w Zegrzu Pomorskim. Miasto ma dać na inwestycję 30,5 mln zł. Kolejne 36 mln zł miałyby stanowić środki unijne.

Be Sociable, Share!


Na dzisiejszej sesji rada Koszalina podejmie uchwały dotyczące uruchomienia lotniska pasażerskiego w Zegrzu Pomorskim. Miasto ma dać na inwestycję 30,5 mln zł. Kolejne 36 mln zł miałyby stanowić środki unijne.

- Jesteśmy bodaj najbardziej wykluczonym komunikacyjnie rejonem w Polsce – argumentuje potrzebę budowy nowego lotniska Piotr Jedliński, prezydent Koszalina. – Do Warszawy jedzie się 10 godzin. Nie ma u nas żadnych dróg ekspresowych.

Środowe głosowanie rady powinno być formalnością. Prezydent ma większościowe poparcie. Radni uchwalą wniesienie wkładu pieniężnego do spółki Port Lotniczy Koszalin w wysokości 30,5 mln zł w latach 2013-15 oraz złożenie wniosku o dofinansowanie do Regionalnego Programu Operacyjnego woj. zachodniopomorskiego.

- To już ostatnie dni, by Koszalin zdążył z tą inwestycją – mówi marszałek województwa Olgierd Geblewicz. – Jeśli tego szybko nie zrobi, straci szansę na pieniądze z RPO

Wniosek o dofinansowanie unijne musi trafić do marszałka jeszcze w tym miesiącu. Ale, by pieniądze zostały przyznane, sama uchwała rady miasta nie wystarczy. Potrzebna jest jeszcze pozytywna opinia ekspertów ds. transportu inicjatywy doradczej Unii Europejskiej – JASPERS.

- Mam świadomość, że rozpoczynamy walkę z czasem. Z przedstawicielami JASPERS kontaktowałem się ostatnio wielokrotnie. Mam nadzieję, że ich opinię otrzymamy w ciągu miesiąca i że będzie pozytywna – mówi prezydent Jedliński.

Koszalin chce ponownie uruchomić lotnisko w Zegrzu Pomorskim, ok. 20 km od miasta. Lotnisko cywilne działało tu do 1988 r. 14 lat później opuściło je wojsko. Obecnie korzysta z niego Aeroklub Koszaliński i Lotnicze Pogotowie Ratunkowe.

Miasto chce uruchamiać lotnisko w dwóch etapach. Najpierw, po modernizacji pasa startowego i postawieniu budynku odpraw, w 2015 r. byłoby ono gotowe do obsługi lotów krajowych kilkudziesięcioosobowymi samolotami turboskrzydłowymi. Potem Koszalin chciałby przebudować pas startowy do stanu umożliwiającego rejsy samolotów tanich linii na trasach międzynarodowych.

Firma doradcza Ove Arup wykonała studium wykonalności inwestycji. Zgodnie z nim w 2015 r. Zegrze Pomorskie miałoby obsłużyć 42 tys. osób, a po 25 latach – ponad 300 tys. Dla porównania: podszczeciński port lotniczy w Goleniowie w 2013 r. zamierza obsłużyć 400 tys. pasażerów.

Czy w regionie jest potrzebny drugi port lotniczy?

- Lotnisko Koszalin miałoby całkiem inny charakter niż Goleniów – mówi Geblewicz. – Ma obsługiwać czartery, loty krajowe w sezonie i cargo. Uważam, że ta inwestycja ma sens.

Ale Maciej Dziadosz, szef Portu Lotniczego Szczecin-Goleniów przestrzega: – Uruchomienie lotniska może być najprostszą z rzeczy do zrobienia. Potem, gdy przyjdzie zabiegać o połączenia, koszalinianie dopiero przekonają się, jak trudny to biznes. Koszty działania lotniska są bardzo duże. Trzeba obsługiwać rocznie ok. 600 tys. ludzi, by bilans wyszedł na zero. Ale determinacja w Koszalinie jest duża. Jeśli im się uda, będziemy konkurować. Ale teraz, gdy lotniska nie mają, z tamtego rejonu wcale rzesz klientów nie obsługujemy. A cargo, to jest mit. Również u nas. Stąd nie ma czego wysyłać w świat.

gazeta.pl

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie