Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Koniec lotów do Kopenhagi. Co dalej z łódzkim lotniskiem?

18 stycznia 2014

Wczoraj SAS wycofał z Łodzi jedyne połączenie lotnicze z dużym europejskim hubem. Pojawiły się głosy żądające głowy prezesa lotniska. Trwa dyskusja o przyszłości Lublinka. Zdaniem ekspertów autostrada do Warszawy sprawiła, że loty stąd stały się nieopłacalne.

Be Sociable, Share!


Wczoraj SAS wycofał z Łodzi jedyne połączenie lotnicze z dużym europejskim hubem. Pojawiły się głosy żądające głowy prezesa lotniska. Trwa dyskusja o przyszłości Lublinka. Zdaniem ekspertów autostrada do Warszawy sprawiła, że loty stąd stały się nieopłacalne.
SAS nie będzie już latał z Łodzi do Kopenhagi. W ten sposób straciliśmy jedyne połączenie lotnicze z dużym europejskim hubem. Ta informacja wywołała dyskusję o przyszłości portu im. Reymonta i pytania, czy nie podzieli on losu lotniska w Ciudad.

Ciudad Real Central Airport w środkowej Hiszpanii jest oddalone od Madrytu o około 50 minut drogi samochodem. W czerwcu 2010 r. odleciał stamtąd pierwszy samolot. Kosztowało ponad miliard euro, z czego część dała Unia Europejska. Może odprawić rocznie ponad 10 milionów podróżnych. Ale nie odprawia ani jednego, bo po tym, jak w 2011 r. hiszpańskie tanie linie Vueling wycofały ostatnie połączenie, lotnisko zamknięto.

Połączenie z Kopenhagą, którym tak się szczyciliśmy, nie było szczęśliwym rozwiązaniem. Łodzianie otwarcie mówili, że do stolicy Danii wolą latać z Warszawy lub Wrocławia, gdzie bilety kosztują o połowę taniej. Również godziny wylotów nie pasowały podróżnym. Obecnie mapa regularnych połączeń z Łodzi wygląda wyjątkowo skromnie. Znajdują się na niej tylko cztery pozycje: Dublin w Irlandii oraz East Midlands, Londyn-Stansted i Liverpool w Anglii.

- SAS latał z Łodzi nieekonomicznym odrzutowym samolotem Bombardier CRJ-200, który na pokład zabiera tylko 50 pasażerów. Maszyny na dwa razy więcej osób zużywają prawie tyle samo paliwa. Dlatego ceny lotów z Łodzi były takie wysokie – tłumaczy Krzysztof Moczulski, ekspert rynku lotniczego.

Moczulski opowiada, że ostatnio był na konferencji organizowanej przez Lufthansę. Padały tam pytania o możliwość uruchomienia połączeń z Łodzi. – Najmniejsze samoloty Lufthansy mogą zabrać na pokład 80 osób. Usłyszeliśmy, że po oddaniu autostrady do Warszawy połączenia z Łodzi nie mają ekonomicznego uzasadnienia, bo nie da się wypełnić takiego samolotu – mówi ekspert rynku lotniczego.

W 2012 r. w Łodzi zanotowano rekordowy wzrost ruchu pasażerskiego – o około 20 proc. Ale budowa infrastruktury drogowej wokół miasta nie sprzyja naszemu lotnisku. Od węzła w Strykowie pod terminal na Okęciu jedzie się teraz godzinę. Na efekt nie trzeba było długo czekać. Statystyki za 2013 r. mówią o 23-procentowym spadku liczby obsłużonych w Łodzi podróżnych. Sytuacji nie poprawiło też otwarcie lotniska dla tanich linii w Modlinie.

W Polsce w ostatnich latach lotniska powstawały jak grzyby po deszczu. Jeszcze w tym roku ma otworzyć się port w Radomiu, który o połączenia będzie walczył jak o powietrze. 25 km od portu lotniczego w Gdańsku powstaje lotnisko Gdynia-Kosakowo. Wiosną mają ruszyć prace budowlane lotniska w Szymanach na Mazurach. Według planów koszalińskiego samorządu w 2015 r. ma zostać uruchomione nowe lotnisko w Zegrzu Pomorskim.

- Lotnisk w Polsce jest za dużo i linie lotnicze je szantażują. Porty biją się, żeby cokolwiek z nich latało. Podpisują umowy marketingowe, którymi kuszą przewoźników. Kiedyś wyliczyłem, że w ciągu pięciu lat linie lotnicze dostały w ten sposób około 450 mln zł – mówi Moczulski.

Zadaniem Łukasza Magina, szefa klubu radnych Łódź 2020, winę za złą sytuację na łódzkim lotnisku ponoszą jego menedżerowie. Dlatego zaapelował do prezydent Łodzi Hanny Zdanowskiej, aby odwołała cały zarząd i przeprowadziła nowy konkurs na te stanowiska.

Przemysław Nowak, prezes Portu Lotniczego Łódź im. Władysława Reymonta, nie zgadza się z zarzutami o złym zarządzaniu. Podkreśla, że mimo znacznego spadku liczby pasażerów, wynik finansowy firmy poprawił się o 10 proc. Jednak nadal wymaga ono dofinansowania. W tym roku potrzebne będzie 13 mln zł.

Na lotnisku zatrudnionych jest 310 pracowników. Ta liczba może dziwić, jeśli zdamy sobie sprawę, że średnio ląduje tam jeden samolot dziennie. Prezes lotniska przyznaje, że jego ludzie nie mają dużo pracy, ale nie można z tym nic zrobić.

- To przepisy regulują, ile osób powinno pracować przy obsłudze samolotów. Jest pewna dolna granica, poniżej której zejść się nie da. Gdyby liczba pasażerów zwiększyła się nam dwukrotnie, byłbym w stanie obsłużyć ją tymi ludźmi, których mam. Ale to nie znaczy, że jeśli spadnie ona o połowę, to mogę zwolnić 50 proc. załogi – tłumaczy Przemysław Nowak.

Koszty funkcjonowania lotniska to również efekt przeprowadzonych tam inwestycji, z których nie wszystkie okazały się trafione. Budowa terminalu kosztowała 170 mln zł. Wiele osób podaje w wątpliwość sensowność tej inwestycji. – Nowy terminal trzeba było zbudować, bo bez tego nie byłoby o czym rozmawiać z przewoźnikami. Ale na pewno mógłby być lepszy – ocenia prezes lotniska.

Wśród chybionych lotniskowych pomysłów wymieniany jest również projekt rozpoczęty i pilotowany przez poprzedni zarząd, czyli baza paliwowa na milion litrów paliwa. Kosztowała 17 mln zł. – W Katowicach, gdzie odprawianych jest rocznie 2,5 mln pasażerów [w Łodzi 350 tys. - red.], zastanawiają się nad budową bazy na 200 tys. litrów – dodaje Nowak.

Jest jednak nadzieja, że port lotniczy im. Reymonta nie podzieli losu Ciudad Real Central Airport. Prezes zapewnia bowiem, że zaawansowane są negocjacje z przewoźnikiem, który chce latać do dużego europejskiego hubu. Przekonuje, że umowa jest już przygotowana i trwają rozmowy na temat godzin, w których samolot miałby lądować w Łodzi.

Inafo: lodz.gazeta.pl

Be Sociable, Share!

Wizyt: 498

Tagi: , ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie