Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Komisja Europejska nie lubi Ryanaira

Komisja Europejska nie lubi Ryanaira

28 czerwca 2007

Biurokraci z Brukseli działają na szkodę pasażerów – grzmiał podczas konferencji prasowej szef linii Ryanair Michael O’Leary. Jednocześnie starała się o zgodę Komisji Europejskiej na przejęcie linii Aer Lingus i spodziewał się, że takiej zgody nie otrzyma. Okazało się, że prezes Ryanaira miał rację – po południu przedstawiciele Komisji Europejskiej stwierdzili, że nie będzie zgody na przejecie. Aer Lingus to odpowiednik polskiego LOT, tamtejszy narodowy przewoźnik. Ryanair od ponad roku starał się o przejęcie rywala. Napotykał jednak na opór rządu irlandzkiego, który ma kontrolny pakiet akcji firmy. Ryanair zaczął więc skupować akcje Aer Lingusa na giełdzie (ma ich teraz 25 proc.).

Be Sociable, Share!


Jednak Komisja Europejska, która ma prawo kontrolować duże transakcje uważnie przyjrzała się poczynaniom Irlandczyków. Przeczuwano, że KE w obawie o zanik konkurencji na irlandzkim rynku lotniczym, zablokuje przejęcie linii Aer Lingus.

Przeczuwając to, O’Leary zaatakował unijnych urzędników. Oskarżył ich o blokowanie przejęcie Aer Lingusa z powodów politycznych. Zarzucił też Brukseli, że blokując przejęcie, narazi na szwank interes konsumentów, ponieważ bilety Aer Lingusa na tych samych trasach są droższe niż bilety Ryanaira. Tymczasem po wypowiedziach prezesa, akcje Ryanaira spadły o 1,2 proc.

Przejęcie Aer Lingusa pozwoliłoby Ryanaierowi obsługiwać trasy północnoatlantyckie. Obecnie Ryanair nie lata przez Atlantyk i zapowiada, że to się nie zmieni. Obie linie obsługują ponad 500 tras, a zaledwie 17 z nich się pokrywa.

W środę po południu Komisja Europejska rzeczywiście zablokowała przejęcie linii Aer Lingus. W uzasadnieniu takiej decyzji stwierdzono, że transakcja naruszyłaby równowagę konkurencyjną na dublińskim lotnisku. Połączenie dotyczyłoby bowiem dwóch wiodących na rynku irlandzkim, rywalizujących ze sobą przewoźników. Zarząd Ryanaira już wcześniej zapowiedział, że w przypadku takiej decyzji będzie się od niej odwoływał.

/KY/ na podstawie Gazety Wyborczej, Rzeczpospolitej, PAP oraz Reuters

Be Sociable, Share!

Wizyt: 4 667

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie