Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Poradnik

Jak uzyskać odszkodowanie od linii lotniczej?

6 kwietnia 2006

Coraz więcej spraw trafia do Europejskiego Centrum Konsumenckiego, które zajmuje się rozpatrywaniem skarg konsumentów z różnych krajów Unii Europejskiej. Spośród 600 aktualnych spraw spora część dotyczy naruszenia praw pasażerów przez linie lotnicze.

Be Sociable, Share!


Sprzedaż biletów lotniczych przez Internet umożliwia Polakom zawieranie takich transakcji z liniami zagranicznymi. I odwrotnie – obywatele pozostałych krajów UE mogą kupować bilety w Polsce. Skarg na nieprawidłowości jest coraz więcej.

Polski oddział ECK zajmuje się m.in. sprawą w której konsument nie otrzymał zwrotu pieniędzy za bilet kupowany przez Internet, mimo odwołanego lotu. Innej osobie, która płaciła kartą, potrącono z konta większą kwotę, niż kosztował bilet. Zdarzyło się również, że za niezwłoczne poprawienie nazwiska, błędnie wypisanego na bilecie, klient musiał ponownie zapłacić za bilet. Z kolei zagraniczni turyście do dzisiaj zgłaszają roszczenia wobec upadłej już taniej linii Air Polonia.

Jak pokazuje praktyka konsumenci mają również często problemy z dochodzeniem roszczeń od linii lotniczych.
Podstawowe prawa konsumentów w sytuacji odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lub opóźnienia lotu zawarte są w rozporządzeniu WE 261/2004 z dnia 11 lutego 2004 r. Wynika z niego szereg obowiązków przewoźnika wobec pasażerów m.in. z powodu opóźnienia samolotu, zagubionego bagażu lub odwołania lotu.

Jeżeli przewoźnik lotniczy ma uzasadnione powody, by przewidywać, że lot będzie opóźniony w stosunku do planowego startu o dwie lub więcej godzin w przypadku lotów do 1500 kilometrów lub o trzy lub więcej godzin w przypadku wszystkich lotów wewnątrzwspólnotowych dłuższych niż 1500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości pomiędzy 1500 a 3500 kilometrów pasażerowie powinni otrzymać bezpłatnie posiłki oraz napoje, a także prawo do dwóch rozmów telefonicznych, dwóch przesyłek faksowych lub e-mailowych.

Jeżeli natomiast wylot samolotu nie może odbyć się tego samego dnia, przewoźnik ma obowiązek zapewnić pasażerom zakwaterowanie w hotelu.

Mało kto wie, że w przypadku co najmniej 5-godzinnego opóźnienia samolotu pasażer ma prawo do wyboru między zwrotem kosztu biletu lub lotem powrotnym. Z kolei w przypadku odmowy przyjęcia pasażerów na pokład wbrew ich woli, obsługujący przewoźnik lotniczy ma obowiązek wypłaty odszkodowania.

Wysokość odszkodowania jest uzależniona od długości lotu i wynosi:
- 250 EUR dla wszystkich lotów o długości do 1 500 kilometrów;
- 400 EUR dla wszystkich lotów wewnątrz Unii Europejskiej dłuższych niż 1 500 kilometrów i wszystkich innych lotów o długości od 1 500 do 3 500 kilometrów;
- 600 EUR dla wszystkich innych lotów.

Jak dochodzić swoich praw?
Konsument powinien najpierw spróbować samodzielnie dochodzić roszczeń od przedsiębiorcy (wysłać pismo reklamacyjne). Jeśli zagraniczny przedsiębiorca nie odpowiada albo nie chce uznać roszczenia, można zwrócić się o pomoc do Europejskiego Centrum Konsumenckiego (przedstawić rachunki, korespondencję). Jeśli interwencja ECK okaże się nieskuteczna – pozostanie zwrócenie się do sądu cywilnego. Konsument może wybrać, czy właściwy będzie sąd jego miejsca zamieszkania, czy siedziby przedsiębiorcy.

Porady Europejskiego Centrum Konsumenckiego dla pasażerów linii lotniczych:
Przy zakupie biletów droga elektroniczną nie przysługuje, jak to ma zwykle miejsce przy umowach zawieranych na odległość prawo do odstąpienia od umowy.
Dokładnie badaj oferty przewoźników, którzy niejednokrotnie reklamują atrakcyjne ceny przelotów, aby pozyskać pasażerów, niemniej należy pamiętać o innych kosztach podróży, np. wysokich opłatach lotniskowych lub zawyżonych cenach biletów powrotnych.
Przed wylotem postaraj się zdobyć informację gdzie znajduje się lotnisko docelowe, gdyż może się okazać, że odległość portu lotniczego od właściwego celu podróży jest tak pokaźna (nawet kilkadziesiąt kilometrów od celu podróży), że wymagać będzie poniesienia dodatkowych, czasem znacznych środków na autobus, pociąg, bądź taksówkę.
Opłaty lotniskowe mogą być różne u różnych przewoźników. Jeśli Twój przewoźnik zawiedzie i zaproponuje Ci przelot innymi liniami, mającymi wyższe opłaty, możesz żądać od niego, wyrównania strat.
W bagażu podręcznym nie powinno się przewozić między innymi ostrych przedmiotów (np. nożyczek, scyzoryków), gazów (wyjątkiem są dezodoranty), spirytusu, broni palnej, trucizny. W małych ilościach możesz przewozić napoje alkoholowe, leki, kosmetyki. Na pokład na ogół nie można zabrać roweru. W niektórych liniach można przewozić wózki dziecięce.
Przywieszki z Twoim imieniem, nazwiskiem i dokładnym adresem (także krajem, w którym mieszkasz) umieszczone na zewnątrz i wewnątrz bagażu pozwolą Ci odzyskać go w razie zaginięcia.
W tanich ofertach na ogół nie jest wliczany posiłek a za przekąski i napoje na pokładzie płaci się za nie osobno.

Źródło: Europejskie Centrum Konsumenckie

Be Sociable, Share!

Wizyt: 14 712

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie