Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Jak się mają tanie linie?

23 maja 2012

Dla polskiego podróżnika akceptowalna cena za bilet lotniczy w obie strony do atrakcyjnych miast europejskich jak np. Barcelona to 300-350 zł w przypadku linii tradycyjnych. W przypadku tzw. „tanich linii” jeszcze mniej.

Be Sociable, Share!


Dla polskiego podróżnika akceptowalna cena za bilet lotniczy w obie strony do atrakcyjnych miast europejskich jak np. Barcelona to 300-350 zł w przypadku linii tradycyjnych. W przypadku tzw. „tanich linii” jeszcze mniej – mówi Kamil Lodziński, założyciel serwisu podróżniczego fly4free.

Z tych danych wynika prosty wniosek. Skoro za bilet w jedną stronę na drugi koniec Europy nie zapłacimy więcej niż 150 zł, to trudno oczekiwać, że wydamy więcej na lot z Warszawy do Gdańska. Tyle że, aby polecieć za taką kwotę LOT-em, bilet musimy zarezerwować dużo wcześniej. – Żeby tanio wybrać się na przyszłoroczną majówkę, biletów w regularnych liniach trzeba szukać już dziś – przyznaje Lodziński. A przecież w przeciwieństwie do planowanego wyjazdu wakacyjnego, podróż na drugi koniec Polski może wypaść nam z dnia na dzień. Stąd traktowanie do tej pory samolotu jako alternatywnego w stosunku do kolei środka komunikacji publicznej było utopią.

Nowe Polskie Linie Lotnicze?

Małą rewolucję dopiero w tym roku wywołała linia OLT Express. Latający od kwietnia pomiędzy dziesięcioma największymi w Polsce portami lotniczymi przewoźnik oferuje połowę miejsc w samolocie na każdy rejs w cenie 99 zł, a kolejną dużą pulę za 149 zł. Efekt? Nawet kilka dni przed odlotem można znaleźć niedrogi bilet. Szefowie OLT Express chcą najwyraźniej przekonać Polaków, że podróż samolotem to nie luksus, lecz alternatywa dla samochodu, czy pociągu. Wydawałoby się, że z takim podejściem sukces mają murowany. Ale niekoniecznie.

Z raportu opublikowanego przez portal pasazer.com wynika, że aby lot opłacał się przewoźnikowi, bilet na trasie europejskiej musi kosztować znacznie powyżej 300 zł. I to przy założeniu, że rejs będzie obłożony w stu procentach.

Nieco bardziej optymistyczne wyliczenia przedstawiał na kwietniowej konferencji prasowej dyrektor zarządzający OLT Express Jarosław Frankowski. Jego zdaniem koszt przelotu jednego pasażera na trasie krajowej to 200-230 zł. To jednak wciąż od 50 do 100 proc. więcej niż przeciętna cena biletu w zarządzanych przez niego liniach. Mimo to Frankowski jest przekonany, że OLT Express tytułujący się Nowymi Polskimi Liniami Lotniczymi będą dochodowe i zdetronizują „stare” Polskie Linie Lotnicze, czyli LOT (który swoją drogą wytoczył OLT Express proces o bezprawne, jego zdaniem, stosowanie nazwy Nowe Polskie Linie Lotnicze).

– Już teraz mamy 52-proc. udział w rynku krajowych przelotów, a 20 proc. rejsów przynosi zysk – chwali się Frankowski. Linia ma w planach przewieźć do końca roku około 1,3 mln pasażerów. Jednak na zyski trzeba poczekać. Zdaniem dyrektora OLT Express, trzy, cztery lata to czas, który musi upłynąć, nim firma wyjdzie na plus. Uspokaja jednak, że szefom OLT Express starczy cierpliwości i linia nie podniesie cen biletów.

– Nasza polityka cenowa się sprawdza, więc nie ma sensu jej weryfikować – mówi. Pytanie, czy ich entuzjazm nie opadnie, jeśli przewoźnik zacznie doznawać kolejnych porażek. Pierwszą już zanotowała. Po zaledwie dziesięciu dniach działalności OLT Express musiał zlikwidować połączenia między Krakowem i Wrocławiem oraz Wrocławiem i Poznaniem. Powód? Brak zainteresowania. – Najwidoczniej Polacy preferują jazdę samochodami i musimy to uszanować – skwitował decyzję linii Frankowski.

Porażka tym bardziej bolesna, że ambicją OLT Express jest, jak twierdzi jego dyrektor, nie tyle odebranie pasażerów innym liniom lotniczym, co właśnie nakłonienie Polaków do pozostawienia samochodów w garażu.

Na podstawie: Onet.pl
Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie