Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Inwestycja w linie lotnicze

1 lipca 2013

W celu przyciągnięcia 4-5 bilionów dolarów, które będą potrzebne w ciągu najbliższych 20 lat, linie lotnicze powinny lepiej ułożyć relacje z partnerami w całym łańcuchu wartości transportu lotniczego, oczekując od nich podzielenia się zyskami, stwierdza Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).

Be Sociable, Share!


W celu przyciągnięcia 4-5 bilionów dolarów, które będą potrzebne w ciągu najbliższych 20 lat, linie lotnicze powinny lepiej ułożyć relacje z partnerami w całym łańcuchu wartości transportu lotniczego, oczekując od nich podzielenia się zyskami, stwierdza Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA).
Podpiera się też wnioskami z analizy firmy doradczej McKinsey („Profitability and the Air Transport Value Chain”) z której m.in. wynika, że choć w ostatnich latach poprawia się wskaźnik zwrotu z kapitału zainwestowanego w liniach lotniczych, to nadal daleko mu do oczekiwanych.

Jak przypomina Tony Tyler, dyrektor generalny i dyrektor generalny IATA, przemysł lotniczy stworzył ogromną wartość dla swoich klientów i całej gospodarki. Lotnictwo zapewnia dziś 57 mln miejsc pracy na całym świecie i przynosi 2,2 biliony USD przychodów.

„Ale w okresie 2004-2011 inwestorzy chcieli uzyskać rocznie 17 mld dolarów więcej zwrotu na zainwestowanym kapitale, traktując go alternatywnie jako inwestowanie w obligacje i akcje o podobnym stopniu ryzyka. Jeżeli więc nie poprawimy wskaźnika rentowności dla inwestorów, trudno będzie przyciągnąć 4-5 bln dolarów kapitału, koniecznego do dalszego rozwoju systemów łączności i sterowania ruchem w dwóch następnych dekadach” – powiedział Tony Tyler.
W latach 2004-2011 zysk z zainwestowanego kapitału w liniach lotniczych na świecie miał średnią stopę zwrotu rocznego 4,1 proc. Był on wyższy od średniej stopy 3,8 proc. w poprzednim cyklu koniunkturalnym (1996-2004). Jednak nigdy nie zbliżył się do 7,5 proc., jaka jest oczekiwana od inwestycji o podobnym stopniu ryzyka jak branża lotnicza.

Jak podkreśla IATA, tylko nieliczne linie lotnicze stworzyły konsekwentnie dużą wartość dla inwestorów. Większość z nich wpadła w długi i przynosi straty, co pogarsza ocenę branży jako ryzykownej do inwestowania.

Badania wykazują, że w ciągu ostatnich 40 lat praktycznie wszystkie branże miały wyższą stopę zwrotu na zainwestowanym kapitale (ROIC) niż linie lotnicze. Jest to istotne także dlatego, że to one są ostatnie w łańcuchu transportu powietrznego, podczas gdy inne jego ogniwa przynoszą zakładane zyski inwestorom.

Największą pozycją w kosztach linii lotniczych są dziś wydatki na zakup paliw. O ile te rosnące koszty są dla nich problemem, to przynoszą zyski netto dla dostawców paliw, szacowane rocznie na 16-48 mld USD. W pozostałej części łańcucha transportu lotniczego najbardziej dochodową jest dystrybucja biletów (trzy globalne systemy komputerowej rezerwacji przynoszą średnio rocznie 20 proc. ROIC), a następnie spedycja (15 proc. ROIC).

Wysokie zyski niektórych ogniw w łańcuchu transportu lotniczego i nierówne obciążenia kosztami w tych łańcuchu jedynie w części wyjaśnia długookresową słabość linii lotniczych i ich niskiej rentowności, podkreśla IATA.

W rzeczywistości w ciągu ostatnich 40 lat linie lotnicze realnie obniżyły koszty transportu lotniczego więcej niż o połowę, dzięki poprawie efektywności zużycia paliwa, wykorzystania majątku i ogólnej wydajności. Stworzyły więc ogromną wartość dla klientów i globalnej gospodarki, lecz pozostawiły bez nagrody inwestorów kapitałowych.

Badanie pokazuje zarazem, że dalsza poprawa wydajności linii lotniczych polega raczej na koncentracji rozdrobnionej branży oraz konsolidacji struktur, bo ma charakter walki konkurencyjnej.

Be Sociable, Share!

Wizyt: 281

Tagi: ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie