Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

easyJet ogłasza strategię przyjazną dla środowiska

19 kwietnia 2007

easyJet opublikował raport na temat społecznej odpowiedzialności Biznesu (Corporate and Social Responsibility Report), w którym przedstawia dowody swojego silnego zaangażowania dla ekologii. Raport zawiera również trzy obietnice, których realizacja ma pomóc w pogodzeniu ogromnego wkładu, jaki ma lotnictwo w społeczny i gospodarczy rozwój, z jego negatywnym wpływem na zmianę klimatu.

Be Sociable, Share!


„Trudno pojąć jak ktokolwiek, kto czytał ostatni raport IPCC[1] i Stern Review[2] może twierdzić, że globalne ocieplenie jest wyraźnym i współczesnym zagrożeniem. Większość przemysłu lotniczego dostrzega, że lotnictwo zanieczyszcza, i że musimy polepszyć ekologiczną sprawność dzisiejszych operacji oraz pracować nad technologiami jutra.” – powiedział Andy Harrison, Dyrektor Generalny easyJet.

 


Według Harrisona: „Już czas na odpowiednią debatę, której ostatnio bardzo brakowało. Przy założeniu, że CO2 wydzielany przez lotnictwo odpowiada tylko za emisję 1,6% wszystkich gazów cieplarnianych, uziemienie każdego samolotu na świecie będzie miało niewielki wpływ na zmianę klimatu, a jednak bardzo duży na nasze gospodarki.”


 


Harrison wyraził też przekonanie, że branża lotnicza znajduje się w szczytowej fazie postępu w technologiach samolotów i silników, który doprowadzi do znacznego ograniczenia emisji. Jednakże fakt ten, nie jest jeszcze uwzględniany w prognozach o wpływie tej branży na środowisko naturalne. Zatem linie lotnicze powinny ograniczyć swój negatywny wpływ na środowisko poprzez korzystanie z najbardziej przyjaznych dla niego technologii. Natomiast na rządach państw leży obowiązek wprowadzenia                           i wymagania od linii operujących w Europie minimalnych standardów środowiskowych, po to, by zrównoważyć szerokie gospodarcze i społeczne korzyści z latania z ich negatywnym wpływem na zmianę klimatu.


 


Według Dyrektora Generalnego easyJet: „Rządy powinny także dostrzec, że niektóre linie lotnicze są już bardziej efektywne niż inne”, i sugeruje, że lotniczy podatek pasażerski mógłby zostać wykorzystany jako zachęta do operowania samolotami emitującymi mniej zanieczyszczeń.


 


Wykazując się własną inicjatywą, easyJet ogłosił swój Environmental Code (Kodeks Ekologiczny), który zawiera trzy obietnice: efektywności w powietrzu, na ziemi oraz kształtowania w branży postaw bardziej przyjaznych dla środowiska. Pierwsza z nich jest już realizowana, a dwie kolejne stawiają easyJet w pozycji pioniera.


 


 


1.      easyJet dąży do efektywności w powietrzu


 


Dzięki swojemu modelowi biznesowemu (nowe samoloty, wysoki wskaźnik zajęcia miejsc, loty bezpośrednie), easyJet nie tylko oferuje tanie bilety lotnicze, ale i emituje 27% mniej gazów cieplarnianych na kilometr na pasażera niż tradycyjne linie lotnicze na identycznej trasie. W 2006 roku, kosztem 275 milionów funtów, easyJet pozbył się 22 starych samolotów, a w ciągu następnych czterech lat planuje zakup kolejnych 100 nowoczesnych Airbusów A319s.


 


O efektywności easyJet świadczą następujące dane:


·               Od 2000 roku emisja CO2 na kilometr na pasażera została zredukowana o 18%.


·               Każdy z Airbusów A319s posiada o 26% więcej miejsc ponad normę i przewozi o 57% więcej pasażerów na 1 lot ponad europejską normę. Oznacza to, że „typowa” europejska linia lotnicza latająca Airbusem A319 spala o 27% więcej paliwa na 1 pasażera.


·               easyJet operuje wyłącznie na połączeniach bezpośrednich, bez zbędnych przesiadek w portach lotniczych.


·               Tylko 2% lotów easyJet może być zastąpione przez połączenia kolejowe między centrami miast trwające krócej niż 4 godziny.


 


2.      easyJet dąży do efektywności na ziemi


 


easyJet lata do portów regionalnych z dogodnym połączeniem komunikacyjnym, ograniczając w ten sposób do minimum konieczność odbycia dodatkowych podróży przez swoich pasażerów. Co więcej, easyJet efektywnie korzysta z infrastruktury lotniska dzięki krótkiemu czasu postoju i minimalnemu użytkowaniu wyposażenia naziemnego.


 


3.      easyJet dąży do ukształtowania pro-ekologicznej postawy w branży


 


Jak zapowiada Harrison, easyJet pragnie odgrywać wiodącą rolę w uczynieniu przemysłu lotniczego bardziej przyjaznym dla środowiska, m.in. poprzez reformę nieefektywnego europejskiego systemu ruchu powietrznego, wdrażając europejską dyrektywę handlu emisjami, pracując nad kolejną generacją samolotów, czy też udzielając klientom szerokiej informacji o środowisku.


 


easyJet od dawna wskazuje drogę innym liniom, agitując na rzecz włączenia lotnictwa w unijną Dyrektywę dotyczącą handlu emisjami (EU Emissions Trading Scheme), a także poprzez zgłoszenie własnej propozycji legislacyjnej zmierzającej do wprowadzenia tej dyrektywy: „tak szeroko jak to możliwe i tak szybko jak to możliwe”.


 


Co więcej, easyJet aktywnie angażuje się w programy mające urzeczywistnić unijny projekt Single European Skies (Jednolita Europejska Przestrzeń Powietrzna). Jak oszacowano, wprowadzenie SES może przynieść zmniejszenie dystansu przelotów do 12% poprzez zredukowanie rozdrobnionych centrów kontroli europejskiego ruchu powietrznego.


 


easyJet czynnie współpracuje również z producentami silników i kadłubów samolotowych przy wdrażaniu nowych technologii dla samolotów nowej generacji o krótkim zasięgu.


 


Źródło: easyjet.com


/Luke/

Be Sociable, Share!

Wizyt: 5 582

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie