Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Dreamlinery, czyli bardzo kosztowne buble.

Dreamlinery, czyli bardzo kosztowne buble.

4 października 2013

Dreamliner – to miał być samolot marzeń, oczko w głowie LOT-u, istne cudo. Pozwalające na niesamowite oszczędności i zapewniające ogromny komfort pasażerom. A tu się okazuje, jak pisze Fakt, że nic z tego. Że sprzedano nam wiecznie psującego się bubla!

Be Sociable, Share!


Dreamliner – to miał być samolot marzeń, oczko w głowie LOT-u, istne cudo. Pozwalające na niesamowite oszczędności i zapewniające ogromny komfort pasażerom. A tu się okazuje, jak pisze Fakt, że nic z tego. Że sprzedano nam wiecznie psującego się bubla!

Tę euforię pamiętają wszyscy. Dreamlinery – które kupiliśmy w USA – miały być czymś wspaniałym. – Z tym samolotem awansujemy poziom wyżej w lidze światowych linii lotniczych. To większy komfort dla pasażerów i załogi. Oraz mniejsze koszty dla spółki – zapowiadał Marcin Piróg, wówczas prezes LOT-u.

To rzeczywiście nowe maszyny, bo latają zaledwie od trzech lat, ale psuły się już wtedy, gdy Polska ich jeszcze nie miała. Mimo to zdecydowaliśmy się na zakup. Bo wówczas uspokajano, że awaryjna jest inna wersja.

Pierwsza z maszyn przyleciała do Polski niemal rok temu – 15 listopada 2012 r. I potem się zaczęło. Informacje o usterkach tych wspaniałych maszyn jest więcej niż wiadomości o sukcesach: a to zepsuła się bateria i dreamlinery na kilka miesięcy uziemiono, a to nie domknęły się drzwi, a to jeszcze ostatnio ktoś zapomniał o filtrach.

Nabyliśmy 8 takich maszyn, już w kraju jest 5 z nich. A przylecą jeszcze trzy. Straty, wynikające z usterek, liczone są w milionach złotych. Wszyscy podatnicy za to płacą – Polacy, nie Amerykanie. A Boeing jeszcze odmówią wypłaty LOT-owi odszkodowania. Woli dać coś „w naturze”. Oby nie były to dreamlinery.

Dreamliner / Boeing 787 – to samolot pasażerski dalekiego zasięgu – pierwszy lot odbył 15 grudnia 2009 r., a dopiero od 26 października 2011 r. przewozi pasażerów. Jednorazowo może nim lecieć od 210 do 290 osób, w zależności od wersji. na odległość ponad 15,7 tys. km. Polskie Linie Lotnicze, jako pierwsze w Europie i ósme na świecie, zakupiły 8 samolotów. Producent obiecał, że będą oszczędne, bo model spala mniej paliwa, w porównaniu do poprzednich wersji boeinga. Dreamliner może dolecieć z Warszawy do Pekinu, czy Chicago bez przesiadek. Koszt jednego to ponad 600 mln złotych.

 TO SIĘ PSUJE W DREAMLINERZE:

Psujący się silnik
Awaria silnika wyszła na jaw podczas testów dreamlinera należącego do PLL LOT i to tylko dzięki przezorności linii lotniczych. Firma przed wprowadzeniem samolotów do latania, w maju 2013 r. zdecydowała się na dodatkowy gruntowny przegląd maszyn w Chicago. Okazało się wtedy, że w silniku jest usterka, której usunięciem zajął się producent, czyli firma Rolls-Royce.

Układ paliwowy
We wrześniu 2013 służby operacyjne i techniczne PLL LOT stwierdziły brak jednego z dwóch filtrów paliwa niskiego ciśnienia w każdym z dwóch silników dreamlinera. Władze linii uspakajały wtedy, że usterka jest niegroźna. Jednak prof. Zdobysław Goraj z Politechniki Warszawskiej tłumaczył, że – brak tych filtrów to groźba zatkania wtryskiwaczy. Wzrasta wówczas ryzyko, że silnik przestanie pracować.

Układ elektryczny
Na początku maja 2013 r. w jednym z dreamlinerów latających dla japońskich linni All Nippon Airways, doszło do awarii jednej z tablic rozdzielczych systemu elektrycznego. Całe szczęście, że wydarzyło się to podczas lotu testowego, a nie gdy w samolocie leciało ponad 200 osób. Powodem awarii prawdopodobnie było przegrzanie spowodowane wibracjami niedokręconej śruby.

Dym w kabinie pilotów
16 stycznia 2013 r. samolot latający dla japońskich linii lotniczych ANA musiał awaryjnie lądować w Takamatsu, po tym jak tuż po starcie w kabinie pilotów pojawił się dym. Dreamliner podczas tego rejsu przewoził 137 osób. Po tym wydarzeniu akcje Boeinga na giełdzie spadły o 5 proc.

Pęknięta szyba
Załoga, w czasie lotu dreamlinera z Tokyo do Matsuyama w styczniu 2013 r. zauważyła małe, promieniste pęknięcia szyby w kabinie pilotów. Samolot należący do japońskich linii lotniczych został uziemiony, po wylądowaniu w Matsuyama. Była to wtedy czwarta awaria dreamlinera na przestrzeni kilku dni.

Usterka kadłuba
W lutym boeing odkrył, że błędnie dokonano montażu specjalnych podkładek w konstrukcji wsparcia na rufie kadłuba niektórych dreamlinerów. Firma zapewniała jednak, że nie wpłynie to negatywnie na plany zwiększenie tempa produkcji tych maszyn.

Płonący akumulator
Boeing 787 stanął w płomieniach po tym, jak wylądował 7 stycznia br. na lotnisku w Bostonie. Całe szczęście, że 184 osoby zdążyły opuścić pokład, zanim w tylnej części kadłuba pojawił się ogień. Okazało się, że paliły się akumulatory pomocniczego zespołu energetycznego. Strażacy niemal godzinę zmagały się z pożarem. Żadnemu z pasażerów nic się nie stało, za to ranny został jeden strażak.

Be Sociable, Share!

Wizyt: 437

Tagi: ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie