Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Czy wystartuje ponownie?

6 grudnia 2004

Pierwsze bankructwo taniej linii lotniczej w Polsce boleśnie odbiło się przede wszystkim na kilkuset pasażerach bezradnie koczujących na warszawskim Okęciu. Czy Air Polonia wystartuje ponownie? Udziałowcy mają taką nadzieję, specjaliści mówią, że są na to niewielkie szanse.

Be Sociable, Share!


Tłum niedoszłych pasażerów Air Polonii koczował wczoraj od rana w terminalu dla tanich linii na Okęciu. Nikt nie poinformował ich wcześniej, że samolot nie wyleci.

Tylko część z ok. 400 osób czekających wczoraj na przelot Air Polonią za niewygórowaną dopłatą mogło polecieć linią SkyEurope. Reszta pasażerów albo rezygnowała z lotu, albo na własną rękę kupowała bilet u konkurencji.

Kłopoty były też w Bydgoszczy. Ponad stu pasażerów nie odleciało do Londynu.

Mimo że Air Polonia zapewnia, że pasażerowie mogą korzystać z połączeń Sky Europe, bydgoscy klienci zostali pozostawieni całkowicie sami sobie. Samoloty nowego przewoźnika nie będą latały z Bydgoszczy, a podróżni na swój koszt muszą dojechać do Warszawy, skąd mogą kontynuować podróż.

Na bydgoskim lotnisku nie było także nic wiadomo o pasażerach, którzy rano mieli przylecieć z Londynu. Rodziny oczekujące na lotnisku nie kryły zdenerwowania.

Jan Litwiński, prezes spółki, nie potrafił powiedzieć, czy Air Polonia będzie zdolna zwrócić pasażerom pieniądze za niewykorzystane bilety. Ich łączna wartość szacowana jest na 30 mln zł.

Problemy zaczęły się w czwartek, gdy firmy leasingowe zażądały uregulowania rat za wypożyczone firmie samoloty. Air Polonia nie miała pieniędzy na spłatę zobowiązań, straciła więc wszystkie 3 maszyny. W niedziele zostały one zajęte przez firmy leasingowe.

”Z rozmów z nami wycofał się inwestor, czyli fundusz inwestycyjny Crescent. W poniedziałek musimy zapłacić kolejną ratę za leasing samolotów, a na to nie mamy pieniędzy” – mówi „Gazecie” Marek Sławatyniec, rzecznik prasowy linii.

Udziałowcy Air Polonii twierdzą, że powodem kłopotów jest to, że ich firma nie została dofinansowana przez nowego inwestora. Do końca listopada spółka miała być dokapitalizowana przez PlaneConsult. Firmę tą założyli Connor McCarthy i fundusz inwestycyjny Crescent Venture Partners. Miała ona dofinansować Air Polonię kwotą 10 mln USD, która pozwoliłaby na spłatę zobowiązań i finansowanie dalszej działalności. Air Polonia jest winna kooperantom 26 mln zł.

Według nieoficjalnych źródeł powodem wycofania inwestora mógł być konflikt między polskimi udziałowcami Air Polonii.

Jan Litwiński uważa, że samoloty mogłyby polecieć nawet w poniedziałek, gdyby inwestor przelał na konto Air Polonii 800 tys. USD. Te pieniądze, według niego, wystarczyłyby do zapłacenia zaległej raty leasingowej za 2 samoloty wypożyczone od amerykańskiej firmy ILFC. Z innych nieoficjalnych informacji wynika, że łączne zobowiązania Air Polonii z tytułu leasingu samolotów wynoszą 2,5 mln USD.
Źródło: Rzeczpospolita, Gazeta Wyborcza

Be Sociable, Share!

Wizyt: 5 131

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie