Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Porty lotnicze - Aktualności

Chętni na lotniska

6 marca 2006

Lotnisk w Polsce jest 53. Portów lotniczych z prawdziwego zdarzenia 8. Do niedawna te największe Warszawa, Kraków, Gdańsk i Wrocław obsługiwały większość połączeń, ale w ostanich 3 latach małe lotniska skutecznie odbierają pasażerów potentatom. Na dodatek to właśnie w małych portach linie lotnicze decydują się budować swoje bazy dla samolotów. Powodem są mniejsze koszty dzierżawy dla linii i mniejsze opłaty pasażerskie.  A chrapkę na wybudowanie u siebie lotnisk pasażerskich mają coraz mniejsze miejscowości.

Be Sociable, Share!


W województwie świętokrzyskim chcą mieć je u siebie i Kielce, i Ostrowiec Świętokrzyski. W każdym z tych miast, oddalonych od siebie zaledwie 60 kilometrów, trwają przygotowania do budowy portu lotniczego. Władze samorządowe zdecydowały się przeznaczyć 3 miliony na na wykup ziemi. Dodatkowo na już istniejącym lotnisku aeroklubu w podkieleckim Masłowie ma zostać przebudowany pas startowy i zamontowane oświetlenie, tak by na terenie aeroklubu mogły lądować większe maszyny. Ostrowiec Świętokrzyski chce natomiast wybudować kosztem 20 milionów złotych terminal cargo i niewielki port.


W lepszej sytuacji są powiaty, na których znajdują się nieużywane lotniska wojskowe. Samorządy chcą, by wojsko przekazywało je skarbowi państwa. Wtedy niewielkim nakładem środków można by je zagospodarować i wykorzystać, co – zdaniem urzędników – przyczyniłoby się do rozwoju regionów.
Nawet bliska odległość innych miast od Warszawy, a co za tym idzie od portu lotniczego na Okęciu nie powstrzymuje ich od budowy własnych lotnisk. Tak było m.in. z lotniskiem na Lublinku w Łodzi. Początkowo planowano je jako obiekt tymczasowy a jednak ta prowizorka przekształciła się w pełnoprawny port lotniczy z którego codziennie latają maszyny dużych przewoźników do wielu miast w Europie.


Jednak nie wszystkie samorządy patrzą przychylnym okiem na budowę nowych lotnisk i rozbudowę istniejących. Tak jest na przykład w Białymstoku, gdzie od prawie 15 lat między urzędnikami trwa spór o to, czy przekształcić lotnisko aeroklubu na Krywlanach w port lotniczy dla małych samolotów turbośmigłowych czy też zbudować port dla dużych maszyn 20 km od Białegostoku, w miejscowości Topolany. Obawiają się, że regionu nie stać na taką inwestycję i że nie przyniesie on oczekiwanych przez niektórych korzyści.


Prognozy Urzędu Lotnictwa Cywilnego są bardzo optymistyczne. Za 10 lat liczba pasażerów linii lotniczych w Polsce ma się podwoić. W roku 2005 poleciało 11,5 miliona osób. Przyrost liczby pasażerów lotniczych jest jednym z największych na świecie, więc sensownym wydaje się być tworzenie kolejnych lotnisk. Jednak lokalne ambicje polityków i urzędników nie mogą torpedować inwestycji, które są bardziej korzystne dla regionów (chociażby ze względu na położenie lotnisk czy mniejsze koszty modernizacji istniejących) i na pewno mogą przynosić zyski.

Be Sociable, Share!

Wizyt: 327

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie