Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Cała prawda o dotacjach dla linii

Cała prawda o dotacjach dla linii

29 kwietnia 2013

Przemysł lotniczy jest prawdopodobnie bardziej wrażliwy na wszelkie zawirowania ekonomiczne niż jakikolwiek inny. Jednak zapał polskiego rządu, który czyni starania, aby ocalić Polskie Linie Lotnicze LOT, nie powinien nikogo dziwić – pisze Gediminas Ziemelis, prezes AviaAM Leasing, holdingu zajmującego się kupnem, leasingiem i sprzedażą samolotów.

Be Sociable, Share!


Przemysł lotniczy jest prawdopodobnie bardziej wrażliwy na wszelkie zawirowania ekonomiczne niż jakikolwiek inny. Jednak zapał polskiego rządu, który czyni starania, aby ocalić Polskie Linie Lotnicze LOT, nie powinien nikogo dziwić – pisze Gediminas Ziemelis, prezes AviaAM Leasing, holdingu zajmującego się kupnem, leasingiem i sprzedażą samolotów.
Przemysł lotniczy jest prawdopodobnie bardziej wrażliwy na wszelkie zawirowania ekonomiczne niż jakikolwiek inny. Międzynarodowe Zrzeszenie Przewoźników Powietrznych (IATA) szacuje, że przy cenach paliwa powyżej 130 dolarów za baryłkę, w 2013 r. linie lotnicze wydadzą na samo tylko paliwo ok. 216 mld dolarów. W minionej dekadzie światowi przewoźnicy stracili już 50 mld dolarów z powodu kryzysu ekonomicznego, wysokich cen paliwa, ataków 11 września oraz innych czynników. Aby ograniczyć liczbę bankructw, niektóre rządy zdecydowały się dotować linie lotnicze. Chociaż wiele osób może uważać takie działanie za przejaw nieuczciwej konkurencji, to po głębszym zastanowieniu mogą też przyznać, że lotnictwo jest bardzo ważne dla wielu segmentów gospodarki i nie można zostawić go na pastwę losu.

Według zrzeszenia przewoźników lotniczych ATAG lotnictwo odpowiada za 3,5 proc. światowego PKB. W Polsce wkład przemysłu lotniczego w PKB wynosi około 6,8 mld zł.

Co więcej, lotnictwo to nie tylko płatnik podatków, ale także jeden z głównych pracodawców. Europejski Airbus zatrudnia 59 tys. osób, a amerykański Boeing ma na całym świecie ponad 170 tys. pracowników. W minionych latach tych dwóch producentów, na których silnie wpłynął ostatni kryzys w branży lotniczej, otrzymało od swoich rządów wsparcie w różnych formach, którego łączna wartość wyniosła ok. 30 mld dolarów.

Linie lotnicze także są podmiotem różnych form rządowej pomocy. Grecki rząd wsparł narodowego przewoźnika, linie Olympic Airways, umarzając mu dług o wartości 2,6 mld euro w latach 2008-09. W marcu 2012 r. rząd Indii zatwierdził wsparcie linii Air India na lata 2012-13 kwotą 800 mln dolarów z budżetu federalnego. Komisja Europejska prowadzi dochodzenie w związku z pożyczką w wysokości 2,5 mld koron czeskich, którą państwowa spółka udzieliła liniom Czech Airlines.

Ale rządowe wsparcie otrzymują nie tylko przewoźnicy, którzy są w trudnej sytuacji. Uważa się, że w 2009 r. linie Ryanair otrzymały w sumie 650 mln dolarów w formie kontraktów reklamowych od lotnisk regionalnych z całej Europy, głównie w celu zwiększenia liczby połączeń z danego regionu. Także Wizz Air otrzymał 2,6 mln euro od rządu Rumunii w postaci zwolnienia z opłat w porcie lotniczym Timisoara.

Powyższe przykłady pokazują, że pomoc dla przemysłu lotniczego przekłada się na zachowanie tysięcy miejsc pracy, a także wpływa na rozwój ekonomiczny regionów.

Jednym z najlepszych przykładów jest Dubaj. Według lokalnych cywilnych władz lotniczych obecnie przemysł lotniczy przynosi gospodarce Zjednoczonych Emiratów Arabskich ponad 39 mld dolarów i wypracowuje 14,7 proc. PKB. Lotnictwo ma też istotny wpływ na inne gałęzie gospodarki tego kraju, m.in. turystykę, służbę zdrowia, handel i finanse, jako czynnik łączący je z globalnym rynkiem – według Oxford Economics około 97 proc. gości z zagranicy przybywa do Dubaju drogą powietrzną. Doceniając znaczenie połączeń lotniczych, nie tylko dla Dubaju, ale też dla całych Emiratów, rząd planuje zabezpieczyć dodatkowe środki w wysokości 136 mln dolarów na inwestycje w przemyśle lotniczym. Część tych pieniędzy zostanie przeznaczona na wsparcie globalnej ekspansji głównych krajowych przewoźników.

Szacuje się, że zwiększenie o 10 proc. przewozów lotniczych w Polsce będzie skutkować rocznym długookresowym wzrostem PKB o 857 mln złotych. Przesuwanie się centrów finansowych i inwestycyjnych coraz bardziej na wschód powoduje, że przed polską branżą lotniczą otwierają się nowe możliwości na najbliższe lata. Pośród wszystkich działań szczególnie ważne jest utrzymanie narodowego przewoźnika, który byłby zdolny zbudować i rozwijać siatkę połączeń obejmującą Bliski Wschód, Chiny, Singapur i inne ośrodki w Azji. Zapał polskiego rządu, który czyni starania, aby ocalić Polskie Linie Lotnicze LOT, nie powinien nikogo dziwić. Jest to przecież przewoźnik, który od 1929 r. łączy Polskę z resztą świata.

wyborcza.biz

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie