Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Bezpieczne loty dla obywateli UE – Podróżuj bezpiecznie, poznaj swoje prawa.

18 września 2007

Wyruszasz w podróż, masz już bilety gotowe do odprawy, kiedy nagle okazuje się, że na twój lot sprzedano więcej biletów niż jest miejsc w samolocie. Albo jeszcze gorzej: późnym wieczorem na lotnisku dowiadujesz się, że samolot, na który miałeś się przesiąść nie poleci. Podróże lotnicze są coraz popularniejsze, warto wiedzieć, co gwarantuje nam przewoźnik. Parlament Europejski żądał ostatnio lepszej ochrony praw pasażerów. Prezentujemy wakacyjny przegląd obowiązków linii lotniczych.

Be Sociable, Share!


UE przez długi czas walczyła o zapewnienie uczciwej konkurencji w ruchu lotniczym i odpowiedniej ochrony podróżnych opracowując przepisy skupiające się na bezpieczeństwie lotu, dostępności dla niepełnosprawnych, ogólnych prawach pasażerów i uczciwych cenach.
 
Koniec z „latającymi trumnami”
 
Komisja Transportu Parlamentu Europejskiego opracowała europejską czarną listę linii lotniczych. Tragiczne wypadki w europejskiej przestrzeni powietrznej wymusiły sporządzenie zestawienia przewoźników, którzy nie spełniają standardów bezpieczeństwa.
 
Czarna lista została przyjęta przez Parlament i ministrów państw UE w grudniu 2005. Co kwartał Komisja Europejska uzupełnia listę. Jeśli planujesz podróż w bardziej egzotyczne zakątki globu, gdzie nie sięga już ochrona UE, warto sprawdzić, kto się tam znalazł.
 
Przeciw dyskryminacji niepełnosprawnych
 
Unia Europejska wzmacnia również prawa niepełnosprawnych pasażerów linii lotniczych. W grudniu 2005 posłowie wezwali do opracowania prawa unijnego, które miało by „chronić ich przed dyskryminacją i gwarantować im niezbędną pomoc”. Nie można odmówić pasażerom przewozu ze względu, że są niepełnosprawni, a jeśli taki przewóz jest niemożliwy, należy zapewnić im możliwą do przyjęcia alternatywę.
 
Nowe przepisy zaczną obowiązywać w połowie 2008 roku. Wiele linii lotniczych i lotnisk już zapewnia wszelkie formy pomocy niepełnosprawnym, jednakże o specjalnych potrzebach należy poinformować na 48 godzin przed odlotem.
 
Twoje prawa 
 
Podróżujący drogą lotniczą otrzymali większe prawa w sytuacjach odmowy przyjęcia na pokład, odwołania lotu, opóźnień i utraty bagażu. Linie lotnicze zostały zobligowane do zapewnienia pomocy, noclegu a nawet rekompensaty. Jeśli kiedykolwiek spotkamy się z odmową takiego zadośćuczynienia, powinniśmy natychmiast wnieść skargę do biura obsługujących lot linii lotniczych, ostatecznie do odpowiednich organów krajowych.
 
Powstały również projekty ochrony konsumentów przed nieuczciwymi praktykami na drodze poprawy przejrzystości cen biletów. Niektórzy przewoźnicy ukrywają realne koszty pod hasłem „Bilet za złotówkę”, nie wspominając o opłatach lotniskowych, opłatach za rezerwację i płatność kartą kredytową, dopłatach paliwowych i za bagaż.
 
Proponowane przepisy zmuszą linie lotnicze do ujednolicenia cen dla wszystkich obywateli UE, niezależnie od miejsca zamieszkania. Projekty muszą jeszcze zyskać aprobatę Parlamentu i Rady, jednakże oczekuje się, że wejdą w życie  jeszcze przed 2008.


Źródło: europarl.europa.eu


/L/

Be Sociable, Share!

Wizyt: 3 100

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie