Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Będzie cenowa rewolucja na trasach krajowych

Będzie cenowa rewolucja na trasach krajowych

26 lutego 2007

Dwie polskie linie lotnicze obsługujące trasy krajowe rozmawiają o współpracy. W przypadku sukcesów tych rozmów między LOT i Direct Fly, efektem byłby spadek cen biletów. Negocjacje dotyczą m.in. wykorzystania samolotów Direct Fly przez LOT . rozmowy trwają już ponad miesiąc, a na ich wyniki rynek czeka z niecierpliwością. Współpraca przewoźników może przyczynić się do obniżenia cen biletów na lotniczych połączeniach krajowych. W Polsce połączenia krajowe są wciąż zbyt drogie.

Be Sociable, Share!


Dla porównania, W Niemczech znacznie krótsza podróż samolotem jest zwykle o 20 – 25 proc. droższa niż wyprawa koleją. W Polsce wciąż nawet kilkakrotnie. Porozumienie przewoźników może zmniejszyć tę dysproporcję. Dzięki współpracy przewoźnicy mogą efektywniej wykorzystywać swój tabor obniżając koszty. Za tym powinien pójść spadek cen biletów.

Współpraca obu przewoźników zamiast konkurowania mogłaby przynieść korzyści dla obu stron. Adrian Furgalski, dyrektor zespołu doradców gospodarczych TOR powiedział, że: „najlepszym rozwiązaniem dla obu przewoźników byłoby połączenie oferty, bo wynajmowanie samolotów od Direct Fly czy przejęcie tej firmy przez LOT byłoby zbędnym wydawaniem pieniędzy”. Jego zdaniem współpraca może mieć też na celu ograniczenie konkurencji na trasach krajowych. Dla LOT byłaby to szansa na umocnienie swojej podupadłej pozycji na rynku.

W zeszłym roku podróż samolotem po Polsce wybrało 934 tys. 871 osób, o ok. 100 tys. więcej niż w 2005. Ta liczba mogłaby być o wiele większa, gdyby loty były tańsze i bardziej dostępne. Direct Fly, jedyny polski przewoźnik, który na swoich trasach omija Warszawę, z Gdańska do Krakowa przetransportuje nas w czasie niewiele dłuższym niż godzina za 300 – 450 zł. LOT oferuje takie połączenie w nieco niższej cenie, lecz z międzylądowaniem w Warszawie, co wydłuża podróż do trzech godzin. W przypadku zakupu biletu z dużym wyprzedzeniem zapłacimy 260 zł ze wszystkimi dodatkowymi opłatami. Za podróż koleją w pierwszej klasie, która trwa ponad siedem godzin zapłacimy ok. 170 zł.

Gdyby przewoźnicy zaczęli ze sobą współpracować, mogłoby to również przyczynić się do rozwoju krajowej siatki połączeń lotniczych. Direct Fly zaczęła działalność od 56 połączeń tygodniowo. Po kilku miesiącach jednak musiała tę liczbę zredukować o blisko połowę, do 31. Obecnie lata między Gdańskiem a Wrocławiem, Gdańskiem a Krakowem oraz Wrocławiem a Warszawą. Planowane jest też otwarcie za kilka miesięcy trasy Poznań – Kraków.

LOT realizuje 284 loty krajowe tygodniowo z Warszawy do 10 polskich miast – 55 do Gdańska, 48 do Krakowa, 43 do Wrocławia. Rejsy krajowe obsługuje przez maszyny mieszczące na pokładzie 46, albo 64 osoby. Najbardziej jednak opłaca się, gdy przewozy wykonywane są maszynami mogącymi zabrać na pokład od 30 do 40 osób. Takim właśnie samolotem dysponuje Direct Fly – SAAB 340 A może przewieźć 32 osoby. Przewoźnik czeka na drugą, zamówioną już maszynę.

/KY/ na podstawie Rzeczpospolitej

Be Sociable, Share!

Wizyt: 7 005

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie