Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Będą tanie loty do Ameryki

22 marca 2007

W czwartek ministrowie transportu 27 krajów członkowskich UE zatwierdzili umowę „otwartego nieba” z USA. Oznacza to całkowitą liberalizację ruchu lotniczego nad Atlantykiem obniżki cen biletów w wyniku walki przewoźników o pasażerów. Jednak umowa wejdzie w życie dopiero za pięć miesięcy.

Be Sociable, Share!


Porozumienie ma ogromne znaczenie dla światowego rynku lotniczego. Loty transatlantyckie stanowią 60 proc. światowego ruchu lotniczego, a rocznie korzysta z nich prawie 50 mln pasażerów. Wolna konkurencja i wejście nowych przewoźników na trasy zarezerwowane dotąd dla narodowych linii ma przynieść wymierne korzyści. Według obliczeń Komicji Europejskiej, w ciągu pięciu lat rynek połączeń transatlantyckich zwiększy się o 44 proc., przybędzie 26 mln pasażerów, a po obu stronach Atlantyku powstanie 80 tys. miejsc pracy. Zyski dla konsumentów mają przekroczyć 12 mld euro.

O późniejsze wejście umowy w życie wnioskowała Wielka Brytania, na która obecnie przypada 47 proc. całego ruchu lotniczego między UE a USA. Według obecnie obowiązujących przepisów z londyńskiego lotniska Heathrow do USA można latać tylko liniami British Airways i Virgin Atlantic (brytyjskie) albo United Airlines i American Airlines (z USA).

Porozumienie zostało zawarte w wyniku czteroletnich negocjacji między ekspertami Komisji Europejskiej i USA. Negocjacje przedłużały się z powodu trudności w porozumieniu się w kwestii wzajemnego otwarcia się na inwestycje w sektorze lotniczym. UE nie udało się przekonać Amerykanów do złagodzenia stanowiska i ostatecznie przyjęto zapis, że co prawda unijne firmy będą miały prawo nabyć ponad połowę udziałów w liniach lotniczych USA, ale ich prawo głosu będzie ograniczone do 25 proc. Europejczycy nie będą więc mieli decydującego głosu w podejmowaniu strategicznych decyzji. UE z kolei zastrzegła, że może wprowadzić analogiczne ograniczenia.

Drugie ustępstwo na rzecz USA polega na tym, że mimo to, że amerykańskie linie będą mogły swobodnie latać między miastami europejskimi, europejskie będą wciąż pozbawione prawa wykonywania połączeń między miastami w USA. Kolejna runda negocjacji, która ma rozstrzygnąć podobne sporne kwestie, rozpocznie się w styczniu przyszłego roku. Jeśli do połowy 2010 roku strony nie dojdą do porozumienia, UE zagwarantowała sobie prawo do wycofania się z koncesji na rzecz USA.

Niezadowolenie porozumieniem manifestują obrońcy środowiska naturalnego, twierdząc że zwiększony ruch lotniczy spowoduje większe emisje CO2 do atmosfery, co przyczyni się do dalszego ocieplenia klimatu.

Przewiduje się, że porozumienie będzie zatwierdzone przez Parlament Europejski na najbliższej sesji plenarnej w Strasburgu. 30 kwietnia zostanie ono uroczyście podpisane na szczycie UE-USA w Waszyngtonie.

/KY/ na podstawie PAP

Be Sociable, Share!

Wizyt: 7 954

Tagi:

Podobne wpisy

Komentarze

*

Przyloty Warszawa Okęcie