Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

Apel o wspólne niebo

17 grudnia 2013

Prezes Lufthansy Christoph Franz zaapelował do przywódców w Europie, by jak najszybciej znieśli bariery dla lotnictwa w Europie. Chodzi m.in. o wprowadzenie wspólnej przestrzeni powietrznej. Dziś średnio w Europie lot samolotu jest o 42 km dłuższy, niż to konieczne, przez co linie lotnicze tracą rocznie 5 mld euro.

Be Sociable, Share!


Prezes Lufthansy Christoph Franz zaapelował do przywódców w Europie, by jak najszybciej znieśli bariery dla lotnictwa w Europie. Chodzi m.in. o wprowadzenie wspólnej przestrzeni powietrznej. Dziś średnio w Europie lot samolotu jest o 42 km dłuższy, niż to konieczne, przez co linie lotnicze tracą rocznie 5 mld euro.
Prezes Lufthansy powiedział PAP, że jak najszybciej należy „uporać” się z problemem Jednolitej Europejskiej Przestrzeni Powietrznej (Single European Sky – SES). Obecnie latanie po Europie samolotami wcale nie jest tak proste, jakby się mogło wydawać, bo przestrzeń powietrzna UE jest podzielona na kilkadziesiąt krajowych systemów kontroli ruchu lotniczego. Szacuje się, że średnio lot samolotu w Europie jest o 42 km dłuższy, niż to konieczne. To dlatego, że samoloty nie latają po prostej linii, ale kluczą, wpasowując się w odpowiednie korytarze powietrzne. Generuje to dodatkowe koszty szacowane rocznie na 5 mld euro np. poprzez większe spalanie paliwa.

- Zachęcamy też do zrozumienia przez europejskich polityków, że wymagane są dalsze inwestycje w infrastrukturę lotniczą na ziemi, tak aby nadążyć za światowym rozwojem tej branży – wskazuje prezes Lufthansy.

Wspólne niebo nad Europą

W czerwcu tego roku Komisja Europejska zaproponowała rozwiązania, które mają docelowo przyspieszyć wprowadzenie jednolitej europejskiej przestrzeni powietrznej. Chodzi też o to, by poprawić bezpieczeństwo, uzyskać dodatkowe oszczędności, zwiększyć wydajność i zmniejszyć szkodliwość lotnictwa dla środowiska.

Jedną z podstaw reformy przestrzeni powietrznej jest jej reorganizacja i stworzenie Funkcjonalnych Bloków Przestrzeni Powietrznej, czyli FAB-ów. Zgodnie z unijną koncepcją kraje członkowskie miały do roku 2012 utworzyć pomiędzy sobą FAB-y w celu usprawnienia zarządzania przestrzenią powietrzną, zwiększenia bezpieczeństwa lotów i obniżenia kosztów.

„Już teraz w ponad 440 europejskich portach lotniczych obsługuje się około 800 mln pasażerów rocznie. Każdego dnia w Europie odbywa się około 27 tys. lotów kontrolowanych” – pisała w czerwcu w komunikacie Komisja Europejska. W ciągu 10-20 lat liczba lotów ma wzrosnąć o połowę. „Jeżeli nie podejmiemy odpowiednich działań, zapanuje chaos. Europa nie tylko nie będzie w stanie sprostać popytowi; może ją również dotknąć problem opóźnień i odwołanych lotów na niespotykaną dotąd skalę. Jeżeli będziemy trwać przy dotychczasowym scenariuszu, do 2050 r. koszty zagęszczenia ruchu wzrosną o około 50 proc.” – ostrzegała KE.

Z informacji Komisji Europejskiej wynika, że Stany Zjednoczone kontrolują przestrzeń powietrzną takiej samej wielkości, o większym natężeniu ruchu lotniczego, przy prawie o połowę mniejszych kosztach.

Info: Gazeta.pl

Be Sociable, Share!

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie