Europejski Informator Lotniczy
  • Szukaj


  • Opóźnienia na lotniskach

    Flight information is provided by FlightStats, and is subject to the FlightStats Terms of Use.
    <
  • Aktualności Eurocontrol


  • Polecamy TravelForum.pl

      No item elements found in rss feed.

Aktualności

10 października – strajk kontrolerów lotów

10 września 2013

14 tysięcy kontrolerów ruchu lotniczego zrzeszonych w europejskiej organizacji ACTEUC (Związku Zawodowego Kontrolerów Lotniczych Unii Europejskiej) szykuje się do największego od ponad dziesięciu lat strajku. Jeśli protest, który ma się odbyć 10 października dojdzie do skutku, podróże lotnicze po naszym kontynencie w dniu akcji mogą być koszmarem.

Be Sociable, Share!


14 tysięcy kontrolerów ruchu lotniczego zrzeszonych w europejskiej organizacji ACTEUC (Związku Zawodowego Kontrolerów Lotniczych Unii Europejskiej) szykuje się do największego od ponad dziesięciu lat strajku. Jeśli protest, który ma się odbyć 10 października dojdzie do skutku, podróże lotnicze po naszym kontynencie w dniu akcji mogą być koszmarem.

Pasażerowie dostaną w ten sposób rykoszetem w wymianie ciosów między ACTEUC a Komisją Europejską, która planuje wdrożenie nowego prawodawstwa regulującego europejską kontrolę lotniczą.

O co w tym wszystkim chodzi?
Zdaniem szefostwa organizacji zrzeszającej kontrolerów Komisja Europejska do 2020 r. oczekuje „10-krotnego zwiększenia bezpieczeństwa lotów, przy jednoczesnym zmniejszeniu nakładów na kontrolę unijnego ruchu lotniczego o połowę” co ma być nierealne.

Z kolei ACTEUC twierdzi, że planowana zmiana europejskiego prawodawstwa tak naprawdę nie ma na celu zwiększenia bezpieczeństwa pasażerów, a liberalizację kontroli lotów, deregulację zawodu kontrolera ruchu lotniczego i przekazanie tej „zasadniczej służby publicznej w ręce prywatnych firm, które za zmianami lobbują”.

Zagraża czy nie zagraża?
Według Jacka Krawczyka z Europejskiego Komitetu Ekonomiczno-Społecznego wspólne niebo nie zagraża kontrolerom ruchu lotniczego. Komitet przygotował opinię na temat propozycji Komisji Europejskiej w sprawie przyspieszenia utworzenia w UE wspólnej przestrzeni lotniczej i liberalizacji rynku usług w lotnictwie. Krawczyk podkreślił, że inicjatywa „wspólnego nieba” ma na celu utworzenie dziewięciu bloków przestrzeni powietrznej w UE zamiast 27. „W przeciwieństwie do Stanów Zjednoczonych nie dysponujemy jedną przestrzenią powietrzną, co powoduje potworne koszty” – podkreślił. Poinformował, że gdyby wspólne europejskie niebo już działało, każdy lot byłby średnio o 10 minut krótszy, a samolot nie nadkładałby dodatkowych 40 kilometrów.

KE wyliczyła, że rozdrobnienie przestrzeni powietrznej nad UE generuje dodatkowe koszty rzędu blisko 5 mld euro rocznie oraz przyczynia się do wydłużenia lotów średnio o 42 kilometry, ponieważ samoloty pokonują odległości „zygzakami”, a nie najkrótszymi trasami. Powoduje to też nadmierne zużycie paliwa i emisję CO2.

Źródło: wp.pl

Be Sociable, Share!

Wizyt: 1 839

Tagi: , ,

Podobne wpisy

Comments are closed.

Przyloty Warszawa Okęcie